itretisektor | Sociálna spoločnosť
  • ***Elektronické schránky pre právnické osoby od 1. augusta 2016***

    Prečítajte si o novej povinnosti, ktorá sa zo zákona vzťahuje aj na všetky MNO.
  • Použitie príjmov z príspevkov uhradených podľa VZN

    O tom, kto rozhoduje o použití týchto vybraných finančných prostriedkov, si môžete prečítať v spracovanej prípadovej štúdii.
 

Vyhľadávanie 2%

Kalendár

  • Žiadne udalosti.

Sociálna spoločnosť

Komplexnosť úpravy jednotlivých oblastí sociálnej legislatívy je možné posúdiť iba systematickým predstavením jednotlivých, vzájomne prepojených právnych inštitútov.

Právne predpisy, ktoré upravujú jednotlivé sociálne oblasti, majú svoje odlišnosti a svoje špecifiká, ktoré upravujú postavenie občana, jeho práva a povinnosti. Z hľadiska celospoločenského diania považujeme za kľúčové nasledovné oblasti:

  1. sociálne služby
  2. sociálnoprávna ochrana detí a sociálna kuratela (vrátane zdravotnej starostlivosti, ktorá jej jej súčasťou)
  3. zdravotná starostlivosť v zariadeniach sociálnych služieb
  4. služby zamestnanosti (vybrané otázky)

Právne predpisy

Dôvodové správy (4)
Obsah je prístupný len pre registrovaných užívateľov.
Prosím prihláste sa, alebo ak ešte nie ste registrovaný, registrujte sa.

Na odskúšanie portálu je pre vás voľne prístupná časť Dobrovoľníctvo.
Odborné články (36)
Sociálna spoločnosť: Nakladanie s odpadmi pri poskytovaní starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb/ 3. časť
Vytvorené: 3. 02. 2016
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text
Prinášame Vám tretiu časť článku rozoberajúcu problematiku nakladania s odpadmi pri poskytovaní starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb. 
Sociálna spoločnosť: Nakladanie s odpadmi pri poskytovaní starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb/ 2. časť
Vytvorené: 9. 10. 2015
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

V 1. časti článku sme sa venovali úvodu do problematiky nakladania s odpadmi pri poskytovaní starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb a všeobecným povinnostiam zariadení sociálnych služieb pri nakladaní s odpadmi. V ďalších častiach článku postupne uvedieme prehľad konkrétnych povinností, ktoré sa vzťahujú na zariadenia sociálnych služieb podľa účinného zákona o odpadoch (zákon č. 223/2001 Z. z.) a tomu zodpovedajúci porovnávajúci prehľad povinností, ktoré sa vzťahujú na zariadenia podľa nového zákona o odpadoch, účinného od 1.1.2016 (zákon č. 79/2015 Z. z.). 

Sociálna spoločnosť: Nakladanie s odpadmi pri poskytovaní starostlivosti v zariadeniach sociálnych služieb - 1. časť
Vytvorené:24. 08. 2015
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

V 1. časti tohto článku sa venujeme úvodu do problematiky nakladania s odpadmi z pohľadu zariadení sociálnych služieb a všeobecným povinnostiam zariadení sociálnych služieb pri nakladaní s odpadmi. 

Sociálna spoločnosť: Práva utečencov v SR
Vytvorené:11. 08. 2015
Autor:Mgr. Ivana Gumanová
Zobraz celý text
V súčasnej dobe globalizácie je ochrana migrantov kľúčovou otázkou. Migrácia je fenoménom, ktorý má niekoľko rôznych aspektov a fáz vývoja. Na medzinárodnej úrovni, ako aj na regionálnej úrovni, najmä v rámci Európskej únie, existuje rad nástrojov ochrany ľudských práv migrantov.
Sociálna spoločnosť: Postup krokov na registráciu poskytovateľa sociálnych služieb
Vytvorené:26. 05. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draskovicova
Zobraz celý text

V obsahu tohto článku prinášame ucelený materiál zameraný na kroky potrebné k registrácii poskytovateľa sociálnych služieb za účelom poskytovania sociálnych služieb. 

Sociálna spoločnosť: Verejné obstarávanie uskutočňované poskytovateľmi sociálnej služby
Vytvorené:18. 05. 2015
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Sú neverejní poskytovatelia sociálnych služieb, ktorí poskytujú sociálne služby bez účelu dosiahnutia zisku, verejnými obstarávateľmi v zmysle Zákona o verejnom obstarávaní?

Sociálna spoločnosť: Povinnosti poskytovateľa sociálnych služieb a zdravotnej starostlivosti podľa zákona o pohrebníctve
Vytvorené:20. 04. 2015
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text
Aké sú povinnosti poskytovateľa sociálnych služieb a zdravotnej starostlivosti podľa zákona o pohrebníctve?
Sociálna spoločnosť: Postup žiadateľa v prípade záujmu o pobyt v zariadení pre seniorov
Vytvorené: 2. 03. 2015
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Mám záujem o pobyt v zariadení pre seniorov. Ako mám postupovať pri vybavovaní žiadosti?

Sociálna spoločnosť: Poskytovanie sociálnych služieb obcou ľuďom bez domova
Vytvorené: 5. 12. 2014
Autor:Mgr. Matej Trnavský
Zobraz celý text
V tomto odbornom článku sa zaoberáme otázkou, do akej miery je obec alebo mesto povinné postarať sa o občana bez domova (bezdomovca), ktorý má trvalý pobyt v obci/meste a poskytnúť mu sociálnu službu. V obsahu sa ďalej venujeme problematike, či má obec povinnosť sa o bezdomovca postarať, ak má veľmi malý príjem (napr. dôchodok) alebo žiadny príjem, nemá žiadnych príbuzných a ani žiadny majetok, ktorý bude v dedičskom konaní.
Sociálna spoločnosť: Dopady novely zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia/2. časť
Vytvorené:24. 09. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

V druhej časti tohto odborného článku odpovedáme na otázku, čo vyplýva pre poskytovateľov sociálnych služieb z novely zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia.

Sociálna spoločnosť: Dopady novely zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia/1. časť
Vytvorené:23. 09. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

V obsahu tohto odborného článku odpovedáme na otázku, čo vyplýva pre poskytovateľov sociálnych služieb z novely zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení (ďalej len „zákon č. 355/2007 Z. z.“) pre povolania: sestra, fyzioterapeut a opatrovateľ, a to v terénnej a pobytovej službe a do akej kategórie prác patria.

§ Sociálna spoločnosť: Inštitút supervízora v sociálnych službách na Slovensku
Vytvorené: 5. 09. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

V tomto odbornom článku sa venujeme právnej úprave inštitútu supervízora v právnom poriadku Slovenskej republiky.

§ Sociálne: Úhrada zdravotných výkonov v zariadeniach sociálnych služieb zo zdravotného poistenia
Vytvorené: 7. 07. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

V tomto odbornom článku Vám prinášame informácie o novele zákona o sociálnych službách.

Sociálna spoločnosť: Financovanie sociálnych služieb - pretrvávanie dopytu po systémovom financovaní neverejných poskytovateľov
Vytvorené:20. 06. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text
Prečítajte si v odbornom článku o zmenách vo financovaní neverejných poskytovateľov sociálnych služieb.
§ Sociálna spoločnosť: Vymedzenie sociálnych služieb od 1. januára 2014
Vytvorené:28. 04. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Vymedzenie sociálnych služieb po novele zákona o sociálnych službách.

§ Sociálna spoločnosť: Návrh Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014 – 2020 schválený!
Vytvorené:20. 01. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Vláda SR dňa 15.1.2014 schválila s pripomienkami Návrh Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014 – 2020.

§ Sociálna spoločnosť: Nový zákon o príspevku pri narodení dieťaťa
Vytvorené:30. 10. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Dňa 1. januára 2014 nadobúda účinnosť nový „zákon o príspevku pri narodení dieťaťa a príspevku na viac súčasne narodených detí a o zmene a doplnení niektorých zákonov“, ktorý ruší doterajší „zákon o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili tri deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony“ v znení neskorších predpisov.

Sociálna spoločnosť: K nálezu Ústavného súdu SR č. 218/2012 o minimálnych mzdových nárokoch sestier
Vytvorené: 7. 10. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text
Dňa 31.07.2012 bol v Zbierke zákonov SR publikovaný nález ústavného súdu pod číslom 218/2012, čiastka 53. V obsahu tohto článku prinášame prehľad procesu na Ústavnom súde SR a závery, ktoré vyplývajú z jeho nálezu vo veci minimálnych mzdových nárokoch sestier.
§ Sociálne: Základné povinnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci v sociálnych službách
Vytvorené:19. 08. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Aké základné povinnosti majú poskytovatelia sociálnych služieb v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci?

Sociálna spoločnosť: Nocľahárne v obci a nedostatočná legislatíva
Vytvorené:15. 07. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Ako je legislatívne upravená problematika bezdomovectva a nocľahární, a do akej miery môže mať vplyv na riešenie problematiky bezdomovectva na Slovensku?

§ Sociálne: Pracovná terapia – závislá práca v zmysle Zákonníka práce?
Vytvorené: 2. 07. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text
Predmetom tohto článku je posúdenie otázky, či je v rozpore s právnym poriadkom, ak poskytovateľ sociálnej služby, ktorý pre svojho klienta zabezpečuje pracovnú terapiu, uzavrie s klientom pracovnú zmluvu/dohodu o výkone práce a poskytuje mu mzdu/odmenu z prostriedkov poskytnutých vyšším územným celkom.
Sociálna spoločnosť: Charakter príspevku na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti a vyňatie niektorých subjektov z možnosti získania príspevku
Vytvorené:10. 06. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text
V článku sa dočítate, ktorým zamestnávateľom môžu s účinnosťou od 1. mája 2013 úrady práce, sociálnych vecí a rodiny  môžu poskytnúť príspevok na podporu rozvoja miestnej a regionálnej zamestnanosti. 
Sociálna spoločnosť: Povinnosť subjektu predložiť výročnú správu uložená usmernením VÚC a/alebo zmluvou o poskytnutí finančného príspevku
Vytvorené:29. 04. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text
Je vyšší územný celok oprávnený vyžadovať prostredníctvom usmernenia výročné správy od poskytovateľov služieb, ktorým VÚC poskytuje finančné príspevky v zmysle zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele  a od zariadení v jeho zriaďovateľskej pôsobnosti, odvolávajúc sa pritom na zmluvu o poskytnutí finančného príspevku uzavretú medzi VÚC a poskytovateľom? 
Sociálna spoločnosť: Úvod do právnej zodpovednosti pri poskytovaní sociálnych služieb
Vytvorené: 1. 02. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Pojem „škoda“ ani pojem „zodpovednosť“ právny poriadok Slovenskej republiky nedefinuje. Podľa prevažujúceho názoru v teórii aj v praxi škodou sa rozumie ujma, ktorá nastala v majetkovej sfére poškodeného a je objektívne vyjadriteľná v peniazoch.

 

§ Sociálna spoločnosť: Pracovnoprávne vzťahy pri poskytovaní sociálnej starostlivosti
Vytvorené:15. 01. 2013
Autor:Mgr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Prehľad najčastejších nedostatkov pri vzniku pracovnoprávnych vzťahov v sociálnych službách.

§ Sociálna spoločnosť: Zdaňovanie poskytovateľov sociálnych služieb poskytujúcich sociálne služby bez účelu dosiahnutia zisku
Vytvorené:14. 09. 2012
Autor:Mgr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Daň z príjmov právnických osôb predstavuje v súčasnosti najznámejšiu priamu daň, ktorou sa zdaňuje príjem právnických osôb. Osobou, ktorá je povinná platiť daň z príjmov právnických osôb je každá právnická osoba, ktorá vykáže základ dane. Aj subjekty nezaložené za účelom podnikania, pokiaľ dosahujú zdaniteľné príjmy a vykážu základ dane, sú povinné platiť daň z príjmov, Takýmito osobami sú aj poskytovatelia sociálnych služieb.

Sociálna spoločnosť: Problematika verejného obstarávania v oblasti sociálnych služieb
Vytvorené:20. 01. 2012
Autor:Mgr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

V oblasti sociálnych služieb právny poriadok Slovenskej republiky ustanovuje povinnosť niektoré služby verejne obstarávať (agentúry podporovaného zamestnávania, sprostredkovanie náhradnej rodinnej starostlivosti) a iné nie. Poskytovatelia sociálnych služieb sú registrovanými, niektoré aj akreditovanými poskytovateľmi konkrétnych služieb vo verejnom záujme. Je tým daný predpoklad, že spĺňajú základné podmienky pre poskytovanie kvalitných služieb. Poskytovanie sociálnych služieb neverejnými poskytovateľmi sociálnych služieb, ale aj výkon opatrení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately za podmienok stanovených právnymi predpismi štát a samospráva financujú prostredníctvom finančných príspevkov. Autor si kladie za cieľ odpovedať na otázku, z akého dôvodu zákonodarca zakotvil niektoré sociálne služby verejne obstarávať a iné nie. Zároveň objasňuje podmienky, za akých sú samotní neverejní poskytovatelia sociálnych služieb povinní verejne obstarávať.

§ Chránená dielňa a chránené pracovisko ako sociálny podnik
Vytvorené:15. 01. 2012
Autor:Mgr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Postavenie sociálneho podniku je možné priznať aj chránenej dielni alebo chránenému pracovisku.

Sociálna spoločnosť: Zmena v zákone o sociálnych službách
Vytvorené:23. 11. 2011
Autor:Peter Handiak
Zobraz celý text

Vláda SR schválila zmeny v poskytovaní sociálnych služieb

Sociálna spoločnosť: Aktuálny stav sociálnych služieb na Slovensku
Vytvorené:17. 09. 2011
Autor:Peter Handiak
Zobraz celý text

Centrálny portál pre neziskový sektor zverejňuje aktuálnu ministerskú správu o stave sociálnych služieb na Slovensku.

 

§ Prehľad foriem pomoci - dlhodobo chorí starší ľudia
Vytvorené: 6. 09. 2011
Autor:Bušová, B. a kol.
Zobraz celý text

Prehľad o formách pomoci dlhodobo chorým starším ľuďom v rámci zdravotného a sociálneho sektoru.

§ Starostlivosť o dlhodobo chorých starších ľudí
Vytvorené: 6. 09. 2011
Autor:Bušová, B. a kol.
Zobraz celý text

Ste staršia osoba a potrebujete pre svoj zhoršujúci sa zdravotný stav pomoc pri starostlivosti o seba, svoju domácnosť, pri vybavovaní vecí na úradoch, či u lekára? Alebo máte niekoho staršieho v rodine, kto si vyžaduje takúto pomoc?


Sociálna spoločnosť: Seniori v slovenskej legislatíve
Vytvorené:26. 01. 2011
Autor:Alexandra Vicova
Zobraz celý text

Pojem staršia osoba/senior sa v sociálnej oblasti nepoužíva prakticky v žiadnej právnej úprave. Právne postavenie seniorov je obsahom viacerých právnych predpisov. Roztrieštenosť právnej úpravy tak môže mať za následok nedostatočnú ochranu starších ľudí na Slovensku.

Sociálna spoločnosť: Zmeny sociálnych zákonov v roku 2011
Vytvorené: 4. 01. 2011
Autor:Peter Handiak
Zobraz celý text
Prinášame zmeny zákonov, ktoré budú v roku 2011 súčasťou legislatívnych zmien v sociálnej oblasti.
Sociálna spoločnosť: Zmeny v sociálnej legislatíve v rokoch 2011- 2014
Vytvorené:28. 11. 2010
Autor:Peter Handiak
Zobraz celý text

Prinášame Vám výber zo strategického materiálu Sociálnej rady neziskového sektora. Úplné znenie bude zverejnené po zasadnutí Sociálnej rady 19.12.2010. Strategický materiál prinesie návrhy na rozvoj sociálnej legislatívy na obdobie rokov 2011 - 2014. 

Sociálna spoločnosť: V roku 2011 zmena zákona o sociálnych službách ako aj nový zámer zákona o sociálne vylúčených spoločenstvách
Vytvorené:18. 11. 2010
Autor:Peter Handiak
Zobraz celý text

V rámci sociálnych zákonov dôjde v roku 2011 k prijatiu nových úprav, ktoré zásadným spôsobom doplnia oblasť sociálneho práva.

Odborné stanoviská (4)
Sociálna spoločnosť: Metodický pokyn MFSR k ukladaniu výročnej správy pre poskytovateľov sociálnych služieb
Vytvorené:11. 02. 2016
Autor:MFSR
Zobraz celý text

Obsahom druhého súboru je metodický pokyn na ukladanie výročnej správy pre poskytovateľov sociálnych služieb, ak nemajú povinnosť ukladať výročnú správu podľa svojho hmotno-právneho predpisu – ide napr. o účelové zariadenia cirkvi, občianske združenia, podnikateľské subjekty, ale aj živnostníkov, ak majú oprávnenie poskytovať sociálne služby podľa zákona č. 448/2008 Z. z. 

Sociálna spoločnosť/Odborné stanovisko: Národné priority rozvoja sociálnych služieb na roky 2015 – 2020
Vytvorené: 1. 11. 2015
Autor:Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Zobraz celý text

Národné priority rozvoja sociálnych služieb na roky 2015 – 2020 predstavujú nástroj štátnej politiky na smerovanie a prezentovanie východiskových systémových záujmov, úloh a podporných opatrení vlády Slovenskej republiky v oblasti sociálnych služieb sú vypracované v súlade s pôsobnosťou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ako ústredného orgánu štátnej správy Slovenskej republiky pri poskytovaní sociálnych služieb ustanovenou § 79 ods. 1 písm. a) zákona č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a Stratégiou deinštitucionalizácie systému sociálnych služieb a náhradnej starostlivosti v Slovenskej republike (2011). Národné priority reagujú na aktuálne výzvy sociálnej pomoci občanom, ku ktorým patrí predovšetkým rozvoj rôznorodých služieb starostlivosti na komunitnej úrovni, vrátane potreby modernizácie sociálnych služieb. Potvrdzuje sa nimi zároveň hlavné poslanie sociálnych služieb, ktorým je podpora začleňovania ľudí do spoločnosti, sociálna súdržnosť, smerovanie k službám poskytovaným na komunitnej úrovni a rozvinutie ich potenciálu v oblasti zamestnanosti a zamestnateľnosti. Sociálne služby sa tak stávajú neoddeliteľnou súčasťou plnenia cieľov Stratégie Európa 2020. 

§ Deinštitucionalizácia sociálnych služieb
Vytvorené:30. 11. 2011
Autor:Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Zobraz celý text

Stratégiou deinštitucionalizácie systému sociálnych služieb a náhradnej starostlivosti sa Slovenská republika hlási k celosvetovému trendu systematického odstraňovania dôsledkov dlhodobo uplatňovaného, ale už historicky prekonaného modelu inštitucionálnej izolácie a segregácie ľudí vyžadujúcich dlhodobú pomoc a starostlivosť v špecializovaných zariadeniach.

Transformácia zariadení sociálnych služieb
Vytvorené:25. 02. 2011
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Prinášame Vám súhrnnú záverečnú správu o transformácii sociálnych služieb z dielne MPSVaR SR.

Príklady z praxe (48)
Sociálna spoločnosť: Opatrovateľská služba vs. opatrovanie a s ním spojený príspevok na opatrovanie
Vytvorené:29. 07. 2016
Autor:Mgr. Matej Trnavský
Zobraz celý text

Môže byť opatrovanie občana s ťažkým zdravotným postihnutím zabezpečované prostredníctvom člena rodiny na základe pracovnej zmluvy uzatvorenej s obcou? Môže byť takýto opatrovateľ súčasne zamestnaný v hlavnom pracovnom pomere u iného zamestnávateľa? Nemá byť opatrovateľská služba riešená predovšetkým prostredníctvom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny alebo zdravotných poisťovní?

Sociálna spoločnosť: Kvalifikačné predpoklady na výkon opatrovateľskej služby
Vytvorené:30. 05. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draskovicova
Zobraz celý text

Môžeme zamestnať na pracovnú pozíciu opatrovateľky uchádzačku, ktorá má ukončené stredné odborné vzdelanie bez maturity v odbore masér na strednej zdravotníckej škole bez absolvovaného opatrovateľského kurzu v trvaní minimálne 220 hodín a taktiež uchádzačku, ktorá má ukončené stredné odborné vzdelanie bez maturity v odbore sanitár na strednej zdravotníckej škole bez absolvovaného opatrovateľského kurzu v trvaní minimálne 220 hodín?

Sociálna spoločnosť: Zodpovedný zástupca poskytovateľa sociálnych služieb a jeho právny vzťah k poskytovateľovi
Vytvorené:23. 03. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draskovicova
Zobraz celý text

Sme nezisková organizácia, ktorá má v úmysle poskytovať základné sociálne poradenstvo, avšak nedisponujeme osobou, ktorá by na výkon tohto druhu sociálnej služby mala požadované vzdelanie. Zároveň nechceme na tieto účely uzatvárať s vhodnou osobou pracovný pomer. Je možné preukázanie zákonom vyžadovanej odbornej spôsobilosti zabezpečiť iným spôsobom?

Sociálna spoločnosť/Združenia: Overenie účtovnej závierky neverejného poskytovateľa sociálnej služby
Vytvorené:22. 03. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draskovicova
Zobraz celý text

Občianske združenie v roku 2015 poskytovalo sociálnu službu. Celkové príjmy občianskeho združenia boli za rok 2015 vyššie ako 165 969 EUR, avšak príjmy za poskytovanie sociálnych služieb boli nižšie ako 165 969 EUR. Má občianske združenie v tomto prípade povinnosť overiť účtovnú závierku audítorom? 

Sociálna spoločnosť: Pracovný čas opatrovateľky v domácnosti
Vytvorené: 9. 12. 2015
Autor:Mgr. Matej Trnavský
Zobraz celý text

Máme ako zamestnávateľ povinnosť zamestnankyni na pozícii opatrovateľky v domácnosti preplácať aj čas nevyhnutný na prepravu od jedného klienta k druhému?

Sociálna spoločnosť: Výkon kontroly darovacích zmlúv úradom VÚC?
Vytvorené:24. 08. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draskovicova
Zobraz celý text

Môže VÚC požadovať od poskytovateľa sociálnych služieb predloženie darovacích zmlúv (s predmetom finančných darov pre poskytovateľa) za účelom výkonu kontroly úrovne poskytovania sociálnych služieb?

Sociálna spoločnosť: Vyúčtovanie odpisov majetku v rámci ekonomicky oprávnených nákladov
Vytvorené:28. 07. 2015
Autor:Mgr. Matej Trnavský
Zobraz celý text

Mesto prevádzkuje domov seniorov, pričom príspevok na túto činnosť poberajúci od ministerstva musí ministerstvu aj vyúčtovať. Podľa § 72 ods. 5 písm. k) zákona 448/2008 Z. z. sú ekonomicky oprávnenými nákladmi aj odpisy hmotného a nehmotného majetku. Mesto vybudovanie domova seniorov financovalo časť z dotácie z fondov EU, časť z úveru, ktorý mesto spláca.

Môžeme vo vyúčtovaní voči ministerstvu uplatniť plnú výšku odpisov alebo iba tú časť, ktorá nebola financovaná z prostriedkov EU?

Sociálna spoločnosť: Posudzovanie odkázanosti na sociálnu službu
Vytvorené:27. 07. 2015
Autor:Mgr. Matej Trnavský
Zobraz celý text

Občan podal na obecný úrad žiadosť o posúdenie odkázanosti na sociálnu službu. K žiadosti priložil rozhodnutie Sociálnej poisťovne o starobnom dôchodku a lekársky nález. Občan je sebestačný, nemá vážne zdravotné problémy, sťažuje sa len na zlé vzťahy s družkou, u ktorej býva. Chceli by sme preto poprosiť o radu ako postupovať?

Sociálna spoločnosť: K živnosti pri doplnkovej službe
Vytvorené:13. 07. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draskovicova
Zobraz celý text

Sme nezisková organizácia poskytujúca služby podľa zákona o sociálnych službách pre svojich klientov. Zároveň poskytujeme aj doplnkové služby (napr. rehabilitácia, strava) nielen svojim ale aj externým klientom. Výnosy a náklady vzťahujúce sa k službám k externým klientom sa vykazujú vo výsledovke ako zdaňované činnosti. Je v takomto prípade povinnosť registrácie živnosti na tieto činnosti?

Sociálna spoločnosť: Koncesionarske poplatky domácej opatrovateľskej služby a agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti
Vytvorené:16. 06. 2015
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Sú poskytovatelia domácej opatrovateľskej služby a agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti povinné platiť tzv. koncesionárske poplatky?

Sociálna spoločnosť: Vrátenie peňažného príspevku na úpravu bytu
Vytvorené:25. 05. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draskovicova
Zobraz celý text

Pred tromi rokmi mi bol priznaný peňažný príspevok na prerobenie bezbariérovej kúpeľne. Momentálne sa však dlhodobo zdržiavam u dcéry vzdialenej 50 km od môjho domu. Vzniká mi povinnosť vrátiť poskytnutý finančný príspevok? A ak áno, akým spôsobom? 

Sociálna spoločnosť: K živnosti na poskytovanie sociálnej služby
Vytvorené:12. 05. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draskovicova
Zobraz celý text

Sme nezisková organizácia, ktorá bola založená za účelom poskytovania sociálnej pomoci. Je v takomto prípade nezisková organizácia povinná požiadať o živnosť na účely poskytovania sociálnej služby? A ak áno, o akú živnosť v tomto prípade presne pôjde?

Sociálna spoločnosť: Vyúčtovanie finančného príspevku na sociálne služby za rok 2014
Vytvorené:16. 03. 2015
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Akým spôsobom sa uskutočňuje vyúčtovanie finančných príspevkov poskytnutých MPSVR SR poskytovateľovi sociálnych služieb?

§ Všeobecne prospešná spoločnosť/Sociálne: Používanie virtuálnej registračnej pokladnice pri poskytovaní sociálnych služieb
Vytvorené:10. 03. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draskovicova
Zobraz celý text

Vzťahuje sa na neziskovú organizáciu poskytujúcu sociálne a zdravotnícke služby, povinnosť používať virtuálnu registračnú pokladnicu ak nemáme oprávnenie na podnikateľskú činnosť? 

Sociálna spoločnosť: Použitie finančných prostriedkov z úhrad za sociálnu službu
Vytvorené:26. 01. 2015
Autor:JUDr. Adriana Kováčová
Zobraz celý text

Môže nezisková organizácia poskytujúca sociálnu službu (zariadenie pre seniorov – neverejný poskytovateľ) použiť finančné prostriedky z úhrad od klientov na zakúpenú práčku? 

Sociálna spoločnosť: Overovanie ročnej účtovnej závierky neverejného poskytovateľa sociálnej služby audítorom
Vytvorené:15. 01. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draskovicova
Zobraz celý text

Sme neverejným poskytovateľom sociálnej služby, ktorému vznikla povinnosť overiť účtovnú závierku audítorom za účtovné obdobie roku 2014. Musíme dať overiť účtovnú závierku audítorovi už tento rok alebo postačí ak tak urobíme až na budúci rok? 

§ Pracovnoprávny vzťah zodpovedného zástupcu
Vytvorené: 1. 01. 2015
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Áno.

Sociálna spoločnosť: Poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti v prípade, ak nie je plne hradená zdravotnou poisťovňou
Vytvorené:22. 12. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Ako máme poskytovať ošetrovateľskú starostlivosť, ak nie je plne hradená zdravotnou poisťovňou?

Sociálna spoločnosť: Môže VÚC krátiť „mimoriadnu dotáciu” MPSVaR SR pre neverejných poskytovateľov?
Vytvorené: 6. 11. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Na verejnosti sa objavila informácia, podľa ktorej v prípade, že neverejné zariadenie sociálnych služieb dostane financie z „mimoriadnej dotácie“ Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR (ďalej len „MPSVaR SR”), o rovnakú sumu mu vyšší územný celok skráti finančné príspevky. Môžu VÚC krátiť/započítavať finančné príspevky pre neverejných poskytovateľov s „mimoriadnou dotáciou” MPSVaR SR?

Sociálna spoločnosť: Aká je správna aplikácia § 110p zákona o sociálnych službách?
Vytvorené:20. 10. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Aká je správna aplikácia ustanovenia § 110p a nasl. zákona o sociálnych službách, a to hlavne prvej vety v časti „na rovnaký počet miest a v rovnakej sume?” Aplikačná prax je taká, že zariadenia sa preregistrujú z domovov sociálnych služieb na zariadenia pre seniorov, avšak nový príspevok je o 10 € na lôžko a mesiac menší.


§ Sociálna spoločnosť: Spätné rozúčtovanie úhrad za sociálnu službu
Vytvorené:28. 08. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text
Počas roka 2012 sme poberali úhrady za poskytované sociálne služby v zariadení pre seniorov vo výške 380 € a 400 €. Na základe dodatkov zmlúv s klientmi sa tieto úhrady k 31.12.2012 rozúčtovali na úhradu za sociálnu službu a na dar, a to spätne za celý rok 2012. Za rok 2012 bol vykonaný audit a audítor nemal k uvedenému výhrady. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR však tento postup nepovažuje za správny. Bol náš postup nesprávny?
Sociálna spoločnosť: Hodnotitelia kvality v zariadeniach sociálnych služieb
Vytvorené:19. 08. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Môže Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR alebo vyššie územné celky vyžadovať od poskytovateľov sociálnych služieb zavedenie štandardov kvality už v súčasnosti alebo až od 1.1.2016?

Sociálna spoločnosť: Zabezpečenie sociálnej pomoci obcou pri narodení trojičiek
Vytvorené:11. 08. 2014
Autor:Bc. Ivana Gumanová
Zobraz celý text

Akou formou môže obec zabezpečiť opatrovateľskú službu rodine, ktorej sa o pár mesiacov narodia trojičky alebo inú pomoc?

Sociálna spoločnosť: Má zmluva o poskytovaní sociálnych a zdravotných služieb charakter zmiešanej zmluvy?
Vytvorené:20. 07. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Sme poskytovateľom sociálnych a zdravotných služieb ako agentúra domácej ošetrovateľskej starostlivosti. Doteraz sme mali jednu zmluvu o poskytovaní sociálnych a zdravotných služieb. Novela zákona hovorí, že zmluva nemá mať zmiešaný charakter. Má takáto zmluva o poskytovaní sociálnych a zdravotných služieb charakter zmiešanej zmluvy? 

Sociálna spoločnosť/Združenia: Poskytnutie daru občianskemu združeniu neverejnému poskytovateľovi sociálnych služieba a vznik členstva v združení
Vytvorené:12. 06. 2014
Autor:Mgr. Igor Šumichrast
Zobraz celý text

Občianske združenie je neverejným poskytovateľom sociálnych služieb. Prijímateľ sociálnej služby poskytol občianskemu združeniu dar. Stáva sa poskytovateľ daru na základe darovacej zmluvy členom združenia? Je poskytovateľ daru oprávnený oboznámiť sa so stanovami združenia na základe poskytnutého daru?

§ Sociálna spoločnosť: Odmeňovanie zamestnancov v neziskovej organizácii poskytujúcej sociálne služby
Vytvorené:17. 03. 2014
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Musí nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby - sociálne služby postupovať pri odmeňovaní zamestnancov podľa zákona o odmeňovaní pri výkone práce vo verejnom záujme alebo môže postupovať podľa Zákonníka práce?

§ Sociálna spoločnosť: Poskytovanie dávky a príspevku v hmotnej núdzi klientom zariadení sociálnych služieb
Vytvorené:16. 12. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Majú klienti nocľahární, útulkov a domovov na pol ceste nárok na dávku v hmotnej núdzi a na príspevok k dávke v hmotnej núdzi?

§ Sociálne: Sankcie podľa zákona o sociálnych službách
Vytvorené:29. 07. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Aké sankcie voči poskytovateľom sociálnych služieb v súčasnosti zakotvuje zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v platnom znení?

§ Sociálne: Zriadenie záložného práva k nehnuteľnosti ako zabezpečenie pohľadávky za poskytnutie sociálnej služby
Vytvorené:24. 06. 2013
Autor:Mgr. Matej Trnavský
Zobraz celý text
Je možné pohľadávku poskytovateľa sociálnej služby na účely zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v platnom znení zabezpečiť zmluvou o zriadení záložného práva k nehnuteľnosti v prípade ak sú prijímatelia sociálnej služby vlastníkmi nehnuteľnosti? 
Sociálna spoločnosť: Vyplácanie finančného príspevku poskytovateľovi sociálnych služieb
Vytvorené:10. 04. 2013
Autor:Mgr. Matej Trnavský
Zobraz celý text

V zmysle § 3 ods. 3 zákona č. 488/2008 Z. z. o sociálnych službách (ďalej len „zákon o sociálnych službách“) poskytovateľom sociálnej služby je obec, právnická osoba zriadená obcou alebo založená obcou, právnická osoba zriadená vyšším územným celkom alebo založená vyšším územným celkom (tzv. verejný poskytovateľ sociálnej služby) a iná osoba (tzv. neverejný poskytovateľ sociálnej služby).

Sociálna spoločnosť: Poskytnutie finančných príspevkov neverejnému poskytovateľovi sociálnych služieb
Vytvorené:21. 03. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Má vyšší územný celok povinnosť poskytnúť finančný príspevok na prevádzku finančný príspevok a pri odkázanosti neverejnému poskytovateľovi /neziskovej organizácii/, ktorý prevádzkuje domov sociálnych služieb?

§ Je nezisková organizácia založená obcou/VÚC verejným alebo neverejným poskytovateľom?
Vytvorené:24. 01. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Nezisková organizácia založená alebo zriadená obcou/VÚC, ktorá poskytuje sociálne služby, sa považuje za verejného alebo za neverejného poskytovateľa sociálnych služieb?

§ Je obec a právnická osoba založená obcou/VÚC povinná registrovať sociálnu službu aj v prípade jej poskytovania mimo zariadenia?
Vytvorené:24. 01. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Je obec, právnická osoba založená alebo zriadená obcou/VÚC povinná registrovať sociálnu službu aj v prípade, že poskytuje sociálnu službu, ktorá sa neposkytuje pobytovou formou v zariadení, napr. opatrovateľskú službu?

§ Nepožiadanie a nezazmluvnenie neverejného poskytovateľa sociálnej služby klientom
Vytvorené:24. 01. 2013
Autor:JUDr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Ak si občan vybral neverejného poskytovateľa, je obec/VÚC povinná zazmluvniť tohto neverejného poskytovateľa na poskytovanie sociálnej služby tomuto občanovi?

§ „Objednanie“ sociálnych služieb dočasne u iného poskytovateľa
Vytvorené: 2. 11. 2012
Autor:Mgr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Možnosť objednania si sociálnych služieb u registrovaného poskytovateľa.

Úhrada všetkých ekonomicky oprávnených nákladov pri zabezpečovaní každej sociálnej služby
Vytvorené:10. 11. 2010
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Vychádzajúc z dôvodovej správy poslaneckého návrhu k § 72 ods. 5, pri zabezpečovaní každej sociálnej služby je povinná obec alebo VÚC uhradiť všetky ekonomicky oprávnené náklady, vrátane nákladov na mzdy, platy a ostatné osobné vyrovnania a poistného na sociálne poistenie, poistného na verejné zdravotné poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie.

Lehota na zabezpečenie sociálnej služby
Vytvorené: 3. 11. 2010
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Zákonom stanovená 60 dňová lehota (§ 8 ods. 4) sa vzťahuje na povinnosť zabezpečenia sociálnej služby, resp. na uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby.

Nezisková organizácia a pridelenie výkonu sociálnej služby
Vytvorené: 3. 11. 2010
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Ak občan požiada o vybranú sociálnu službu (vrátane opatrovateľskej služby) a je na takúto sociálnu službu odkázaný, obec alebo vyšší územný celok, ktorého klient požiadal o poskytnutie sociálnej služby, je povinný poskytnúť sociálnu službu alebo ju zabezpečiť u iného verejného alebo neverejného poskytovateľa, pri dodržaní postupu podľa § 8 ods. 2 a 3.

Prijímanie do útulkov
Vytvorené: 3. 11. 2010
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Pri tomto type zariadenia klient nie je povinný podať žiadosť obci alebo VÚC (§ 74 ods. 3) o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby a preto klient žiada o poskytnutie sociálnej služby, resp. o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby priamo poskytovateľa (útulok).

Zabezpečenie poskytovania sociálnej služby
Vytvorené: 3. 11. 2010
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Zákon neustanovuje formu, t.j. môže ísť tak o písomnú ako aj ústnu dohodu obce, resp. VÚC s fyzickou osobou, ktorá žiada o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby. Aby však bolo možné preukázať, že sociálna služba u neverejného poskytovateľa bola zabezpečená na základe výberu fyzickej osoby ( § 8 odsek 9) podľa nášho názoru by mala byť dohoda uzavretá písomne, najmä, ak ide o sociálne služby pri odkázanosti na pomoc inej osoby.

Možnosti poskytovania sociálnej služby
Vytvorené: 3. 11. 2010
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Ak má občan právoplatné rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu, požiada príslušnú obec alebo VÚC o poskytnutie sociálnej služby, resp. o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby. Obec alebo vyšší územný celok poskytne sociálnu službu priamo, prostredníctvom ním zriadenou alebo založenou právnickou osobou alebo ju zabezpečí u iného verejného alebo neverejného poskytovateľa pri dodržaní postupu podľa § 8 ods. 2 a 3.

Postup poskytnutia alebo zabezpečenia sociálnej služby
Vytvorené: 2. 11. 2010
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Postup pri poskytovaní sociálnej služby by mal byť podľa nášho názoru nasledovný:

1. občan požiada o posúdenie odkázanosti na konkrétnu sociálnu službu (uvedenú v § 34 až 41), v súlade s § 92 ods. 2 a 3

2. obec/VÚC vykoná lekársku posudkovú činnosť a vypracuje lekársky posudok v súlade s § 49,

3. obec/VÚC vykoná sociálnu posudkovú činnosť a vydá sociálny posudok v súlade s § 50,

4. na základe lekárskeho a sociálneho posudku obec/VÚC vydá posudok oodkázanosti na sociálnu službu v súlade s § 51,

5. na základe posudku o odkázanosti na sociálnu službu obec/starosta alebo VÚC/predseda vydá rozhodnutie o tom, či občan je alebo nie je odkázaný na sociálnu službu,

6. ak má občan právoplatné rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu, požiada príslušnú obec alebo VÚC o poskytnutie sociálnej služby, resp. o uzatvorenie zmluvy oposkytovaní sociálnej služby. Obec alebo vyšší územný celok poskytne sociálnu službu priamo, prostredníctvom ním zriadenou alebo založenou právnickou osobou alebo ju zabezpečí u iného verejného alebo neverejného poskytovateľa, pri dodržaní postupu podľa § 8 ods. 2 a 3.


Lehota na poskytnutie alebo zabezpečenie poskytovania sociálnej služby
Vytvorené: 2. 11. 2010
Autor:MPSVaR
Zobraz celý text

Podľa § 8 ods. 5 obec a vyšší územný celok v rozsahu svojej pôsobnosti poskytne alebo zabezpečí poskytovanie sociálnej služby uvedenej v § 34 až 41 najneskôr do 60 dní odo dňa doručenia žiadosti o uzatvorenie zmluvy o poskytovaní sociálnej služby, ak fyzická osoba má vydané právoplatné rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu, o ktorej poskytnutie žiada.


Útulok a úhrada za služby spojené s poskytovaním sociálnych služieb
Vytvorené: 2. 11. 2010
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Každá sociálna služba sa v zmysle § 74 ods. 1 poskytuje na základe zmluvy o poskytovaní sociálnej služby (§ 51 Občianskeho zákonníka - nepomenovaná zmluva), čo však neznamená, že pri takýchto druhoch sociálnych služieb ako napr. nízkoprahové zariadenia, nocľahárne, musí byť zmluva uzatvorená písomne. Písomne musí byť zmluva uzatvorená iba pri vybraných druhoch sociálnych služieb (§ 74 ods. 2).

Spôsob uzatvárania zmluvy o zabezpečení poskytovania sociálnej služby s budúcim poskytovateľom
Vytvorené: 2. 11. 2010
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Ide o zmluvu o budúcom poskytovaní sociálnej služby, (§ 8 odsek 8), ktorá môže byť uzatvorená aj rámcovo (napr. na kapacitu ZSS, napr. nocľahárne) alebo aj na konkrétneho klienta. Závisí od povahy sociálnej služby a od dohody VÚC a neverejného poskytovateľa, ale aj od iných skutočností napr. reálnych potrieb daného regiónu, v závislosti od toho, či je daná sociálna služba nedostatková alebo úplne chýba.

Krízové situácie, za ktorých je nutné prijať klienta bezodkladne do zariadenia sociálnych služieb
Vytvorené: 2. 11. 2010
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Považujeme za pomerne nebezpečné určiť taxatívne kritériá pre bezodkladné prijatie klienta. Každý prípad môže byť niečím výnimočný a individuálny a sme toho názoru, že vážne ohrozený život alebo zdravie je pomerne jednoznačné kritérium a ostatné dôvody sú tiež určené jednoznačne (životné potreby, deti z DD).

§ Nevyhnutnosť registrácie obce ako poskytovateľa sociálnych služieb
Vytvorené:30. 11. -1
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

V ustanovení § 62 sa upravuje, že poskytovateľ sociálnej služby (obec, právnická osoba zriadená alebo založená obcou alebo vyšším územným celkom a neverejný poskytovateľ) môže poskytovať sociálne služby len na základe zápisu do registra poskytovateľov sociálnych služieb, ktorý vedie vyšší územný celok.

§ Odborný garant obce ako poskytovateľa sociálnej služby
Vytvorené:30. 11. -1
Autor:MPSVaR SR
Zobraz celý text

Ak bude opatrovateľka zodpovedná za poskytnutie sociálnej služby, tak ona bude odborným garantom.

Súdne rozhodnutia (16)
Súdny dvor Európskej únie z 16.09.2015 - K poskytovaniu peňažného príspevku na opatrovanie, peňažného príspevku na asistenciu a peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov osobám s bydliskom mimo Slovenskej republiky
Vytvorené:11. 07. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Európska komisia svojou žalobou navrhuje, aby Súdny dvor určil, že Slovenská republika si tým, že odmietla poskytnúť peňažný príspevok na opatrovanie, peňažný príspevok na asistenciu a peňažný príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov podľa zákona č. 447/2008 o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení (ďalej len „zákon č. 447/2008“) oprávneným osobám, ktoré majú bydlisko v inom členskom štáte než v Slovenskej republike, nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú z článku 48 ZFEÚ, ako aj z článkov 7 a 21 nariadenia (ES) Európskeho parlamentu a Rady [č.] 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. EÚ L 166, s. 1; Mim. vyd. 05/005, s. 72), zmeneného a doplneného nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 988/2009 zo 16. septembra 2009 (Ú. v. EÚ L 284, s. 43; ďalej len „nariadenie č. 883/2004“).

Najvyšší súd SR z 24.11.2010 - K účasti opatrovníka (žiadateľa o poskytnutie sociálnej služby) pri vyhotovovaní sociálneho posudku
Vytvorené:11. 07. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Navrhovateľka namietala, že krajský súd neúplne zistil skutkový stav a preto vychádzal z nesprávneho právneho posúdenia veci. Navrhovateľ ani jeho opatrovníčka neboli oboznámení s lekárskym posudkom a až z napadnutého rozhodnutia sa dozvedeli, že navrhovateľovi bolo priznané 60 bodov sebestačnosti. Poukázala na nálezy z psychiatrického vyšetrenia a psychologického posudku, z ktorých vyplýva, že navrhovateľ je znížene sociabilný, je nutný zvýšený dohľad, opatera a pomoc aj pri základných sebaobslužných činnostiach, jeho stav si vyžaduje zvýšený dohľad a opateru v chránenom zariadení. Nie je známe, na základe akých skutkových zistení posudkový lekár konštatoval zlepšenie zdravotného stavu navrhovateľa, ktorý je najviac mentálne postihnutý spomedzi klientov zariadenia, z ktorých väčšina bola zaradená do VI. stupňa odkázanosti. Má zato, že krajský súd nedostatočne preskúmal predložené lekárske posudky. 

Krajský súd Banská Bystrica z 13.12.2012 - Predpoklady pre poskytovanie sociálnej služby poskytovanej v zariadení podporovaného bývania
Vytvorené:21. 06. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Navrhovateľ po oboznámení, že nespĺňa podmienky pre poskytovanie služby typu domov sociálnych služieb, trval na posúdení, nakoľko má nízky príjem, z ktorého si nedokáže sám platiť primerané bývanie, preto sa domnieva, že je povinnosťou tejto spoločnosti, aby sa o neho postarala.

Najvyšší súd SR z 03.02.2016 - K podmienke uzatvorenia pomenovanej zmluvy ako predpoklad výkonu osobnej asistencie
Vytvorené: 6. 06. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Podstatou tohto sporu je právna otázka, či zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia v platnom znení viaže výplatu priznaného peňažného príspevku na kompenzáciu aj na podmienky, ktoré musí žiadateľ vopred splniť.

Krajský súd Bratislava z 16.12.2015 - K zániku plnenia priestorových podmienok a stým spojený dôsledok
Vytvorené:14. 03. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Napadnutým rozhodnutím vyšší územný celok (ďalej len "VÚC")  podľa ust. § 68 ods. 1 písm. b) zákona č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení účinnom ku dňu vydania napadnutého rozhodnutia (ďalej len „zákon o sociálnych službách“) rozhodol o výmaze neverejného poskytovateľa sociálnych služieb z Registra poskytovateľov sociálnych služieb vedenom odporcom (ďalej len „register“). Svoje rozhodnutie odôvodnil tým, že navrhovateľ prestal spĺňať podmienky na poskytovanie sociálnych služieb, ktoré sú stanovené v § 64 ods. 4 zákona o sociálnych službách, tiež nesplnil podmienku § 65 ods. 4 zákona o sociálnych službách tým, že neoznámil odporcovi zánik plnenia priestorových podmienok - nepredložil doklad v zmysle ust. § 64 ods. 4 zákona o sociálnych službách, preukazujúci plnenie priestorových podmienok. Odporca súčasne poukázal na skutočnosť, že poskytovateľovi sociálnych služieb uplynula výpovedná lehota z priestorov, v ktorých poskytoval sociálne služby, čím prestal spĺňať priestorové podmienky,

Krajský súd Bratislava z 16.12.2015 - Výskyt poskytovateľa sociálnej služby v zozname dlžníkov vs. výmaz z registra poskytovateľov
Vytvorené:14. 03. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Napadnutým rozhodnutím VÚC podľa ust. § 68 ods. 1 písm. b) zákona č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení ku dňu podania odvolania (ďalej len „zákon o sociálnych službách “) a § 46 a nasl. zákona č. 71/1961 Zb. o správnom konaní v znení neskorších predpisov (ďalej len „správny poriadok“) rozhodol tak, že sa navrhovateľ vymazáva z Registra poskytovateľov sociálnych služieb. Svoje rozhodnutie odôvodnil tým, že do dňa vydania rozhodnutia o výmaze neobdržal doklady preukazujúce, že navrhovateľ nemá daňové nedoplatky, nedoplatky na poistnom a na penále na sociálne poistenie, na príspevku na starobné dôchodkové sporenie a na penále na verejné zdravotné poistenie a zistil, že sa občianske združenie nachádza v zozname dlžníkov zdravotnej poisťovne, a.s., Sociálnej poisťovne, čím prestal spĺňať podmienky stanovené v § 64 ods.3 písm. f) zákona o sociálnych službách. Na základe toho VÚC v zmysle § 68 ods. 1 písm. b) zákona o sociálnych službách rozhodol o výmaze občianskeho združenia z Registra poskytovateľov sociálnych služieb.

Najvyšší súd SR z 12.11.2014 - K porovnaniu predmetu zákona o sociálnych službách vs. zákon o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia
Vytvorené: 4. 05. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Predmetom odvolacieho konania je preskúmanie rozsudku krajského súdu v časti výroku o náhrade trov konania a posúdenie otázky, či poskytovanie peňažného príspevku na kompenzáciu zvýšených výdavkov súvisiacich so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla je vecou sociálnych služieb v zmysle ustanovenia § 11 ods. 4 druhej vety vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 655/2004 Z. z. o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb v znení neskorších predpisov. 

Súdny dvor Európskej únie z 11.07.2013 - K cezhraničnému poskytovaniu sociálnych služieb centrami dennej a nočnej starostlivosti pre seniorov
Vytvorené:28. 04. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Tento návrh bol predložený v rámci sporu medzi Federáciou súkromných domovov dôchodcov Belgicka a Spoločnou komisiou spoločenstva regiónu Brusel – Hlavné mesto  v súvislosti s pojmami „služby zdravotnej starostlivosti“ a „sociálne služby. 

Najvyšší súd SR z 27.06.2012 - K posúdeniu miery funkčnej poruchy za účelom vyhotovenia parkovacieho preukazu občanovi ZŤP
Vytvorené:10. 03. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Krajský súd rozsudkom zamietol žalobu o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia z 18. júna 2010, ktorým žalovaný nevyhovel odvolaniu žalobkyne a potvrdil rozhodnutie prvostupňového správneho orgánu úradu práce, sociálnych vecí a rodiny z 23. apríla 2010, ktorým podľa § 17 ods. 1 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 447/2008 Z. z.“) nevyhovel žiadosti žalobkyne z 29. marca 2010 o vyhotovenie parkovacieho preukazu. Rozhodnutie bolo vydané na základe posudku, ktorým bola určená miera funkčnej poruchy 50 % podľa prílohy č. 3 k zákonu č. 447/2008 Z. z., pretože nie je odkázaná na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom a nemá praktickú ani úplnú slepotu oboch očí.

Najvyšší súd SR z 31.07.2012 - Peňažný príspevok na kúpu pomôcky
Vytvorené:10. 03. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Krajský súd rozsudkom zamietol žalobu o preskúmanie zákonnosti rozhodnutia z 2. novembra 2010, ktorým žalovaný podľa § 59 ods. 2 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov nevyhovel odvolaniu žalobcu a potvrdil rozhodnutie prvostupňového správneho orgánu úradu práce, sociálnych vecí a rodiny z 12. júla 2010. Uvedeným rozhodnutím nebolo vyhovené žiadosti žalobcu z 2. júna 2010 o priznanie peňažného príspevku na kúpu pomôcky k osobnému počítaču s hlasovým výstupom podľa § 24 ods. 1 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 447/2008 Z. z.“). Rozhodnutie prvostupňového správneho orgánu z 12. júla 2010 bolo doložené komplexným posudkom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v K. z 2. júla 2010. Podľa záverov uvedeného posudku bola žalobcovi zistená miera funkčnej poruchy 80 % podľa prílohy č. 3 zákona č. 447/2008 Z. z., časti VI.2. pre praktickú slepotu, čo má za následok, že je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá je odkázaná na sprievodcu. O odvolaní žalobcu proti rozhodnutiu správneho orgánu prvého stupňa rozhodol žalovaný po preskúmaní zdravotnej dokumentácie posudkovým lekárom a na základe vyjadrenia v lekárskom posudku z 10. septembra 2010, ako aj vypracovaného komplexného posudku z 13. októbra 2010, podľa ktorých miera funkčnej poruchy žalobcu bola stanovená na 80 % (časť VI.2 – praktická slepota, pigmentová degenerácia retíny a atrofia optického nervu obojstranne, príloha č. 3 zákona č. 447/2008 Z. z.).

Najvyšší súd SR z 12.11.2014 - K vymedzeniu pojmu peňažné príspevky na kompenzáciu ZŤP a sociálne služby
Vytvorené:20. 01. 2015
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Predmetom odvolacieho konania je preskúmanie rozsudku krajského súdu v časti výroku o náhrade trov konania a posúdenie otázky, či poskytovanie peňažného príspevku na opatrovanie fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím je vecou sociálnych služieb v zmysle ustanovenia § 11 ods. 4 druhej vety vyhlášky, teda či odmena za jeden úkon právnej služby má byť určená vo výške jednej trinástiny výpočtového základu.

Najvyšší súd SR z 24.04.2013 - Posudok o odkázanosti vs. preskúmanie zákonnosti rozhodnutia
Vytvorené:11. 11. 2014
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Krajský súd uznesením podľa § 250p OSP odmietol odvolanie, ktoré navrhovateľka podala proti posudku posudkového orgánu odporkyne. Súd prvého stupňa rozhodol tak s odôvodnením, že posudok o odkázanosti fyzickej osoby na poskytovanie sociálnych služieb je len podkladom pre rozhodnutie o odkázanosti na sociálnu službu podľa § 92 ods. 9 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách v znení neskorších predpisov. Posudok nie je rozhodnutím, a preto nepodlieha súdnemu prieskumu podľa tretej hlavy piatej časti OSP.

Súdny dvor Európskej únie z 12.07.2012 - Vecné dávky za domácu starostlivosť vylúčené v prípade pobytu v inom členskom štáte
Vytvorené:27. 10. 2014
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

V dôsledku sťažnosti, ktorú proti nemeckým správnym orgánom podal v roku 2006 manželský pár nemeckých štátnych príslušníkov, ktorý sa dva mesiace zdržiaval v Španielsku, a ktorá sa týkala náhrady nákladov za dávky na starostlivosť a za nájom im poskytnutých zdravotníckych pomôcok, sa pozornosť Komisie upriamila na skutočnosť, že ak má poistenec, ktorý je osobou odkázanou na starostlivosť, prechodný pobyt v inom členskom štáte než v Spolkovej republike Nemecko, § 36, 37 a 40 SGB XI stanovujú výrazne nižšie dávky než tie, ktoré sú stanovené v prípade poskytovania starostlivosti v Spolkovej republike Nemecko, čo je v rozpore s článkom 56 ZFEÚ.

Komisia teda požiadala nemecké orgány, aby jej poskytli vysvetlenie k spornej vnútroštátnej právnej úprave, a v tejto súvislosti zaslala Spolkovej republike Nemecko 17. októbra 2008 výzvu.

Keďže Komisia nebola spokojná s odpoveďami poskytnutými Spolkovou republikou Nemecko, zaslala 23. novembra 2009 tomuto členskému štátu odôvodnené stanovisko, v ktorom ho vyzvala na prijatie opatrení potrebných na to, aby sa uvedenému stanovisku vyhovelo v lehote dvoch mesiacov od jeho doručenia.

Keďže Spolková republika Nemecko vo svojej odpovedi z 25. januára 2010 trvala na svojom stanovisku, Komisia podala túto žalobu.

Komisia po tom, čo sa prostredníctvom dupliky Spolkovej republiky Nemecko oboznámila so zmenami a s doplneniami § 34 SGB XI na základe zákona z 22. júna 2011, informovala 2. decembra 2011 Súdny dvor, že čiastočne berie späť svoju žalobu, a to v časti, v ktorej konštatovala, že Spolková republika Nemecko si nesplnila svoje povinnosti vyplývajúce z článku 56 ZFEÚ tým, že príspevok na starostlivosť podľa § 34 ods. 1 bodu 1 SGB XI priznáva v prípade prechodného pobytu osoby odkázanej na starostlivosť v inom členskom štáte než v Spolkovej republike Nemecko iba na obdobie maximálne šiestich týždňov.

§ Európsky súd pre ľudské práva z 14.01.2003 - K.A. proti Fínsku
Vytvorené: 9. 04. 2011
Autor:Alexandra Vicová
Zobraz celý text

V roku 1992 anonym oznámil príslušným úradom podozrenie, že rodičia sexuálne zneužívajú svoje deti. Deti boli umiestnené do ústavnej a neskôr pestúnskej starostlivosti proti vôli rodičov. Otec detí – sťažovateľ namieta porušenie článku 8 Dohovoru.

§ Súdny dvor Európskej únie z 30.11.-1 - Petra von Chamier-Glisczinski proti Deutsche Angestellten-Krankenkasse
Vytvorené:13. 09. 2010
Autor:Mgr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

1 Návrh na začatie prejudiciálneho konania sa týka výkladu článku 19 nariadenia Rady (EHS) č. 1408/71 zo 14. júna 1971 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnancov, samostatne zárobkovo činné osoby a ich rodinných príslušníkov, ktorí sa pohybujú v rámci spoločenstva v znení zmenenom, doplnenom a aktualizovanom nariadením Rady (ES) č. 118/97 z 2. decembra 1996 (Ú. v. ES L 28, 1997, s. 1; Mim. vyd. 05/003, s. 3) zmenenom a doplnenom nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1386/2001 z 5. júna 2001 (Ú. v. ES L 187, s. 1; Mim. vyd. 05/004, s. 129, ďalej len „nariadenie č. 1408/71“), ako aj článkov 18 ES, 39 ES a 49 ES, a článku 10 nariadenia Rady (EHS) č. 1612/68 z 15. októbra 1968 o slobode pohybu pracovníkov v rámci spoločenstva (Ú. v. ES L 257, s. 2; Mim. vyd. 05/001, s. 15), zmeneného a doplneného nariadením Rady (EHS) č. 2434/92 z 27. júla 1992 (Ú. v. ES L 245, s. 1; Mim. vyd. 05/002, s. 69, ďalej len „nariadenie č. 1612/68“).

2 Tento návrh bol podaný v rámci sporu medzi pani von Chamier-Glisczinski a Deutsche Angestellten‑Krankenkasse (nemecká zdravotná poisťovňa zamestnancov, ďalej len „DAK“) z dôvodu zamietnutia prebrať určité náklady týkajúce sa starostlivosti, ktorá jej bola poskytnutá v špecializovanom zariadení nachádzajúcom sa v Rakúsku.

3 Pani von Chamier-Glisczinski zomrela 20. mája 2007. Jej manžel pokračuje v konaní vo veci samej.


§ Ústavný súd SR z 18.05.2010 - K podstate a zmyslu podnikateľskej a inej zárobkovej činnosti vo sfére sociálnych služieb
Vytvorené: 7. 09. 2010
Autor:Mgr. Alexandra Vicová
Zobraz celý text

Ústavnému súdu Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) bol doručený návrh skupiny 45 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej aj „skupina poslancov“ alebo „navrhovatelia“), zastúpených poslankyňou Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „zástupkyňa skupiny poslancov“), na začatie konania podľa čl. 125 ods. 1 písm. a) Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“) o súlade čl. I § 8 ods. 2 písm. d) v časti „ak obec nemôže poskytnúť alebo zabezpečiť poskytovanie sociálnej služby podľa písmen a) až c)“ a čl. I § 8 ods. 3 písm. d) v časti „ak vyšší územný celok nemôže poskytnúť alebo zabezpečiť poskytovanie sociálnej služby podľa písmen a) až c)“ zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnych službách“) s čl. 35 ods. 1 ústavy v spojení s čl. 13 ods. 4 a čl. 12 ods. 2 ústavy, ako aj s čl. 12 ods. 2 ústavy samostatne a s čl. 13 ods. 2 a 4 a čl. 14 ods. 2 Európskej sociálnej charty (ďalej aj „ESCH“).

Odborné stanoviská k protokolom NKÚ (3)
z 12.11.2014 - NKÚ c/a VITALITA n.o. - Kontrola zmlúv o poskytovaní sociálnych služieb
Vytvorené:15. 06. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Predmetom kontroly bolo preskúmať a vyhodnotiť mieru efektívnosti, hospodárnosti a účinnosti, s akou vybrané zariadenia hospodária s verejnými finančnými prostriedkami a majetkom; preveriť mieru efektívnosti a účinnosti poskytovaných služieb v zariadeniach, vrátane ich spôsobu riadenia a dosahovanie výkonu, či dodržiavania vecných a časových povinností; zistiť reálny stav v dosahovaní výkonu a spôsobu riadenia. V rámci kontroly súladu posúdiť stav kontrolovaných skutočností so všeobecne záväznými právnymi predpismi, internými predpismi a s medzinárodnými dohovormi a právnymi aktmi EÚ, ktorými je SR viazaná. 

z 04.11.2014 - NKÚ c/a Panda, n.o. - K interným dokumentom a zmluvám súvisiacich s poskytovaním sociálnej služby
Vytvorené:20. 04. 2016
Autor:Mgr. Miriama Draškovičová
Zobraz celý text

Predmet kontroly bol zameraný aj na preskúmanie vedenia interných dokumentov a zmlúv poskytovateľom v súvislosti s poskytovaním sociálnych služieb.

§ z 12.09.2014 - NKÚ c/a PE-ES, n.o. – Poskytovanie daru sociálnemu zariadeniu
Vytvorené:13. 04. 2016
Autor:Mgr. Zdenko Podhradský
Zobraz celý text
Predmetom kontroly bol rozpočet neziskovej organizácie, dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom.
Vzory dokumentov (7)
§ Zmluva o úschove cenných vecí
Vytvorené:20. 11. 2012
Autor:Mgr. Alexandra Vicová
Stiahni súbor
Poskytovateľ celoročnej pobytovej sociálnej služby a týždennej pobytovej sociálnej služby je povinný uzatvoriť písomnú dohodu o úschove cenných vecí, ak ho o to prijímateľ sociálnej služby požiada.
§ Žiadosť o pomoc v hmotnej núdzi
Vytvorené:20. 04. 2011
Autor:www.epi.sk
Stiahni súbor
Žiadosť o pomoc v hmotnej núdzi podáva občan písomne na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, odbore sociálnych vecí podľa miesta trvalého bydliska. Na základe žiadosti príslušný úrad začne konanie, posúdi stav hmotnej núdze občana a v zmysle Správneho poriadku rozhodne do 30 dní odo dňa podania žiadosti od občana. Dávka a príspevky sa priznajú a vyplácajú od začiatku mesiaca, v ktorom sa začalo konanie o ich poskytnutí. Vyplácajú sa za celý kalendárny mesiac, a to aj v prípade, ak podmienky nároku boli splnené len za časť mesiaca. Úrad vypláca dávku a príspevky občanovi v hmotnej núdzi mesačne pozadu.
§ Návrh na zverenie maloletého dieťaťa do pestúnskej starostlivosti
Vytvorené: 9. 04. 2011
Autor:JUDr. Jaromír Svoboda
Stiahni súbor
Do pestúnskej starostlivosti inej fyzickej osoby súd môže zveriť maloleté dieťa, ak je to v záujme dieťaťa a ak rodičia nezabezpečujú alebo nemôžu zabezpečiť jeho osobnú starostlivosť. Pestúnom sa môže stať len fyzická osoba s trvalým pobytom na území SR, ktorá má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu, osobné predpoklady (najmä zdravotné, osobnostné a morálne), je zapísaná do zoznamu žiadateľov o pestúnsku starostlivosť (v zmysle § 35 zákona č. 305/2005 Z. z. účinného od 1. 9. 2005; do 31. 8. 2005 v zmysle § 13 ods. 3 zákona č. 195/1998 Z. z.) a spôsobom svojho života a života osôb, ktoré s ňou žijú v domácnosti, zaručuje, že bude pestúnsku starostlivosť vykonávať v záujme maloletého dieťaťa. Pestúnska starostlivosť vzniká rozhodnutím súdu. Dieťaťu v pestúnskej starostlivosti patrí príspevok od štátu na úhradu jeho potrieb. Pestúnovi patrí odmena za výkon pestúnskej starostlivosti. Ich výšku ustanovoval do 31. 12. 2005 zákon č. 265/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov, od 1. 1. 2006 zákon č. 627/2005 Z. z. Pri rozhodovaní o zverení maloletého dieťaťa do pestúnskej starostlivosti súd súčasne určí rodičom alebo iným osobám s vyživovacou povinnosťou rozsah (výšku) ich vyživovacej povinnosti voči maloletému dieťaťu s tým, aby výživné poukazovali orgánu sociálnoprávnej ochrany detí (§ 51 ZR). V zmysle § 6 zákona č. 305/2005 Z. z. sa za orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately považuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny. Príslušný na konanie je okresný súd, v obvode ktorého má maloletý bydlisko [§ 88 ods. 1 písm. c) O. s. p.].
§ Žiadosť o zapísanie do zoznamu žiadateľov o pestúnsku starostlivosť
Vytvorené: 9. 04. 2011
Autor:JUDr. Jaromír Svoboda
Stiahni súbor
Pestúnom sa môže stať fyzická osoba, ktorá popri splnení aj ostatných zákonných podmienok (ak má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, je spôsobilá na právne úkony v plnom rozsahu, má osobné predpoklady, najmä zdravotné, osobnostné a morálne a spôsobom svojho života a života osôb, ktoré s ňou žijú v domácnosti, zaručuje, že bude pestúnsku starostlivosť vykonávať v záujme maloletého dieťaťa), je zapísaná do zoznamu žiadateľov o pestúnsku starostlivosť podľa ustanovenia § 35 zákona č. 305/2005 Z. z. účinného od 1. septembra 2005 (do 31. augusta 2005 podľa ustanovenia § 13 ods. 3 zákona č. 195/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov). Evidenciu žiadosti uchádzačov o pestúnstvo (ktorí majú záujem stať sa pestúnom) vedie určený orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Žiadosť o zapísanie do zoznamu žiadateľov o pestúnsku starostlivosť obsahuje údaje ustanovené v § 35 ods. 2 zákona č. 305/2005 Z. z. a doklady, ktoré musia byť k žiadosti pripojené, sú uvedené v ods. 3 cit. ustanovenia. Ak fyzická osoba, ktorá má záujem stať sa pestúnom, splnila podľa predpisov účinných do 31. augusta 2005 podmienky na sprostredkovanie nadviazania osobného vzťahu medzi ňou a dieťaťom, ktorému treba zabezpečiť náhradnú rodinnú starostlivosť, a je k 31. augustu 2005 vedená v prehľade občanov vhodných vykonávať náhradnú rodinnú starostlivosť, zapíše sa do zoznamu žiadateľov podľa tohto zákona (§ 100 ods. 2 zákona č. 305/2005 Z. z.).
§ Žiadosť o zapísanie do zoznamu žiadateľov o osvojenie
Vytvorené: 9. 04. 2011
Autor:JUDr. Jaromír Svoboda
Stiahni súbor
Osvojiteľom sa môže stať fyzická osoba, ktorá spĺňa zákonom ustanovené podmienky: má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu, má osobné predpoklady, najmä zdravotné, osobnostné a morálne, je zapísaná do zoznamu žiadateľov o osvojenie podľa § 35 zákona č. 305/2005 Z. z. a spôsobom svojho života a života osôb, ktoré s ňou žijú v domácnosti, zaručuje, že osvojenie bude v záujme maloletého dieťaťa. Podmienka zápisu do zoznamu žiadateľov o osvojenie sa nevzťahuje na osvojiteľa, ktorý je manželom rodiča maloletého dieťaťa (§ 98 zákona o rodine). Evidenciu žiadostí uchádzačov, ktorí majú záujem stať sa osvojiteľmi, vedie určený orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Obsahom žiadosti o zapísanie do zoznamu žiadateľov sú údaje uvedené v § 35 ods. 2 zákona č. 305/2005 Z. z. Doklady, ktoré musia byť k žiadosti pripojené, sú uvedené v § 35 ods. 3 citovaného zákona. Ak fyzická osoba, ktorá má záujem stať sa osvojiteľom, splnila podľa predpisov účinných do 31. augusta 2005 podmienky na sprostredkovanie nadviazania osobného vzťahu medzi ňou a dieťaťom, ktorému treba zabezpečiť náhradnú rodinnú starostlivosť, a je k 31. augustu 2005 vedená v prehľade občanov vhodných vykonávať náhradnú rodinnú starostlivosť, zapíše sa do zoznamu žiadateľov podľa tohto zákona (§ 100 ods. 2 zákona č. 305/2005 Z. z.).
Register pojmov (35)
Obsah je prístupný len pre registrovaných užívateľov.
Prosím prihláste sa, alebo ak ešte nie ste registrovaný, registrujte sa.

Na odskúšanie portálu je pre vás voľne prístupná časť Dobrovoľníctvo.
Video (0)
Obsah je prístupný len pre registrovaných užívateľov.
Prosím prihláste sa, alebo ak ešte nie ste registrovaný, registrujte sa.

Na odskúšanie portálu je pre vás voľne prístupná časť Dobrovoľníctvo.

< Späť