itretisektor | Dane

Vyhľadávanie 2%

Kalendár

  •  
    01.01. - 31.12.2019
    Od 1.1.2019 zapisovať údaje do registra MNO v rozsahu podľa zákona o registri MNO
  • do registra MNO 
    01.05. - 30.06.2019
    Povinnosť občianskych združení existujúcich pred 1.1.2019 zaslať údaje o štatutárnom orgáne do 30.6.2019
  • Neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, nadácie, neinvestičné fondy a športové organizácie majú povinnosť do 30. júna vypracovať výročnú správu za uplynulý kalendárny rok 
    01.06. - 30.06.2019
    Vypracovanie výročnej správy
  • Povinnosť pre športové organizácie, ktoré sú prijímateľom verejných prostriedkov a dve po sebe bezprostredne nasledujúce účtovné obdobia mali príjem zo štátneho rozpočtu viac ako 50.000 Eur 
    01.06. - 30.06.2019
    Povinnosť športových organizácií obsadiť funkciu športového kontrolóra do 30.6. 2019
  • Neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby, nadácie a neinvestičné fondy majú povinnosť do 15. júla uložiť výročnú správu do verejnej časti registra účtovných závierok 
    15.06. - 15.07.2019
    Uložiť výročnú správu
  •  
    01.07. - 31.07.2019
    Povinnosť športových organizácií zverejniť a uložiť výročnú správu v registri účtovných závierok najneskôr do 31.7.2019
  •  
    01.09. - 15.12.2019
    od 1. septembra do 15. decembra je možné zabezpečiť notárske osvedčenie splnenia podmienok na prijatie 2%

Dane

Ako osoby fungujúce v prostredí neziskového sektora dobre poznáte potrebu dostatočného množstva financií na zabezpečenie verejno prospešných projektov.

Rovnako štát potrebuje dostatok finančných prostriedkov na financovanie verejných statkov, teda tovarov alebo služieb, z ktorých majú rovnaký prospech všetci. Rozhodujúci zdroj príjmov štátneho rozpočtu prostredníctvom ktorého sa tieto tovary a služby financujú predstavujú práve dane.

Dane existujú prakticky od počiatkov fungovania spoločnosti v určitej organizovanej forme. Ich význam rástol súmerne z s rozvojom štátu a upevňovaním peňažného hospodárstva. V súčasnosti sú dane vnímané ako zákonom určená povinná platba do verejného rozpočtu, pre ktorú je charakteristická neúčelovosť, teda daň nie je určená na konkrétny účel a neekvivalentnosť, čo znamená, že platiteľ dane nemá nárok na protiplnenie v rovnakej hodnote.

Postavenie a význam daní sa v priebehu historického vývoja menil, vyvinuli sa rôzne daňové sústavy zohľadňujúce podmienky krajiny, v ktorej daňová sústava existuje. V Slovenskej republike je v súčasnosti daňová sústava tvorená tromi druhmi daní : priame dane, ktoré priamo zaťažujú príjem alebo majetok platiteľa dane, nepriame dane ktoré zaťažujú spotrebu a miestne dane, ktoré ktoré sú príjmom rozpočtu miest a obcí.

Slávny americký právnik Erwin Griswold o daniach povedal: "Dane a smrť nám dlho slúžili ako dva príklady nevyhnutnosti. Sú však medzi nami aj takí, ktorí uprednostňujú smrť pred zdaňovaním. Koniec koncov, ako to vyjadril jeden človek, smrť sa aspoň nezhoršuje zakaždým, keď sa stretne Kongres." 

Aj napriek neustálemu pocitu, že osoba ktorá platí dane za ne nedostáva adekvátne služby od štátu, je lepšie vybrať si nevyhnutnosť platiť dane. S istotou totiž možno povedať, že prínos vyplývajúci z výberu nevyhnutnosti platiť dane je omnoho vyšší ako prínos z výberu tej druhej.

Veríme, že tento portál bude nápomocný všetkým, ktorí si zvolili práve tu prvú nevyhnutnosť.


< Späť