itretisektor | Financovanie súkromných škôl a školských zariadení zo strany obce po novom
  • Registrácia do Zoznamu prijímateľov 2% na rok 2017

    Posledný deň uplynie 15.12.2016. Nepremeškajte šancu stať sa prijímateľom podielu zaplatenej dane. Viac info v políčku 2% z dane.
  • Ochrana osobných údajov

    O nevyhnutných opatreniach v rámci organizovania konferencie sa dočítate v prípadovej štúdii.
  • Povinnosť zriadeného prístupu riaditeľa do elektronickej schránky

    Viac v spracovanej prípadovej štúdii.
  • Zmeny v školskej legislatíve - schválené NRSR v prvom čítaní

    Stredné odborné školy pozor. V rámci prvého čítania bola schválená novela zákona o pedagogických zamestnancov a školského zákona. Zmeny sa týkajú SOŠ. Viac v spracovanej legislatívnej správe.
 

Vyhľadávanie 2%

Kalendár

  •  
    01.09. - 15.12.2016
    Registrácia do Zoznamu prijímateľov 2% na rok 2017
  • Po tomto termíne sa už dodatočne nedá zaregistrovať! 
    15.12. - 15.12.2016
    Posledný deň na registráciu do Zoznamu prijímateľov 2% na rok 2017
  •  
    31.12. - 31.12.2016
    Posledný deň na použitie financií z 2%, získaných na účet v roku 2015 (za rok 2014)
  • Notárskou komorou SR. 
    15.01. - 15.01.2017
    Zverejnenie Zoznamu prijímateľov 2% pre rok 2017
  • Finančným riaditeľstvom SR 
    31.01. - 31.01.2017
    Zverejnenie ročného prehľadu prijímateľov 2% za rok 2016
  •  
    31.05. - 31.05.2017
    Posledný deň na zverejnenie špecifikácie použitia financií z 2% v Obchodnom Vestníku u tých organizácií, ktoré v roku 2015 získali na účet z 2% viac ako 3320 €
  •  
    31.05. - 31.05.2017
    Posledný deň na zverejnenie špecifikácie použitia financií z 2% a auditu organizácie v Obchodnom Vestníku u tých organizácií, ktoré v roku 2015 získali z 2% viac ako 33000 €

Financovanie súkromných škôl a školských zariadení zo strany obce po novom

Od viacerých zriaďovateľov škôl a školských zariadení sme v poslednom období dostali podnet na výklad novelizovaného ustanovenia § 6 ods. 12 písm. g) Zákona č. 596/2003 Z. z. podľa ktorého „v období rokov 2011 až 2013 poskytne na žiaka cirkevnej základnej umeleckej školy, žiaka súkromnej základnej umeleckej školy, poslucháča cirkevnej jazykovej školy, poslucháča súkromnej jazykovej školy, dieťa cirkevnej materskej školy, dieťa súkromnej materskej školy, dieťa cirkevného školského zariadenia a dieťa súkromného školského zariadenia dotáciu najmenej vo výške 88 % zo sumy určenej na mzdy a prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy a dieťa školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce; v cirkevných zariadeniach školského stravovania a v súkromných zariadeniach školského stravovania dotáciu najmenej vo výške 88 % zo sumy určenej na mzdy a prevádzku podľa písmena d) druhého bodu na stravovanie žiaka školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obce.“

Podľa vyjadrení zriaďovateľov škôl a školských zariadení mestá a obce na území ktorých pôsobia im školy a školské zariadenia od 1.3.2011 v zmysle novely predmetného zákona poskytujú nižšiu výšku dotácie na mzdy a prevádzku ako pôvodne očakávali.

Dôvodom je ten fakt, že pri výpočte dotácie na mzdy a prevádzku pre súkromné a cirkevné školy a školské zariadenia sa vychádza zo sumy určenej na mzdy prevádzku na žiaka základnej umeleckej školy, poslucháča jazykovej školy, dieťa materskej školy a dieťa školského zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti obce.

Mestá a obce, v ktorých nie je zriadená obecná škola alebo školské zariadenie tak pri výpočte dotácií na mzdy a prevádzku pre žiaka súkromnej školy a školského zariadenia tak nemajú stanovenú sumu, z ktorej sú povinný vychádzať.

V tejto súvislosti sme oslovili Ministerstvo školstva SR, ktoré na predmetnú problematiku uviedlo:

„Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR odporúča obciam a vyšším územným celkom, ktoré nemajú zriadené vlastné základné umelecké školy, postupovať pri určovaní výšky dotácie na žiaka neštátnej školy a školského zariadenia s prihliadnutím na objem finančných prostriedkov pridelených na žiaka školy a školského zariadenia v príslušnom roku. Na druhej strane je v plnej kompetencii obce a vyššieho územného celku rozhodnúť o výške dotácie na žiaka neštátnej školy a školského zariadenia v prípade, ak nemajú zriadené na svojom území vlastné školy a školské zariadenia.“

Uvedené stanovisko tak potvrdilo nekomplexnú novelizáciu uvedeného ustanovenia, čo pre zriaďovateľov v praxi so sebou prináša neraz horšie financovanie zo strany obce/mesta ako tomu bolo v minulosti.


< Späť