itretisektor | TS: Prečo neziskové organizácie zaostávajú v rozvoji komunikačných zručností, ktorých potreba sa deň čo deň zvyšuje?

TS: Prečo neziskové organizácie zaostávajú v rozvoji komunikačných zručností, ktorých potreba sa deň čo deň zvyšuje?

Technológie a nastupujúce generácie menia zaužívané spôsoby komunikácie – čo bolo dobré pred desiatimi rokmi je dnes starou a nefunkčnou vykopávkou. Svet sa mení a kto chce uspieť, musí pochopiť, čo sa okolo neho deje. A tiež musí vedieť predať svoje znalosti a zručnosti. Staré známe „dobré sa predáva samo“ už dávno neplatí. Vybudovať si dobré meno je zvyčajne jednoduchšie ako si ho dlhodobo udržať. Dobré meno treba stále propagovať a posilňovať.

Záleží tiež na tom, ako sa dokážeme pohybovať v spoločnosti a do akej miery vieme využívať nástroje, ktoré nám pomáhajú na sebe pracovať, získavajú nám pozornosť médií a obchodných partnerov či rozširujú našu sféru vplyvu. Tento proces ide ruka v ruke s našou schopnosťou komunikácie. Je veľkou chybou sa domnievať, že ostatní si sami všimnú, že niečo robíme dobre.

Keďže neziskové organizácie nefungujú v izolovanej bubline, meniace sa prostredie a zvyšujúce sa nároky vplývajú aj na ich činnosť a aktivity. Schopnosť dobre komunikovať sa pre ne stáva kľúčovou kompetenciou, ktorú by mali ustavične rozvíjať.

Tri otázky pre Věru Staňkovú, autorku knihy Úspešne s kožou na trh a lektorku komunikačných tréningov pre neziskové organizácie

Kniha Úspešne s kožou na trh radí, ako efektívne komunikovať a vybudovať si dobré meno. Prečo? Ako v úvode píšu jej autorky Rostya Gordon-Smith a Věra Staňková: „V dnešnom svete existuje mnoho ľudí, ktorí niečo dokážu. Nie každý však dokáže svoju prácu či znalosti predať.“

Knihu ste nazvali motivačnou príručkou a užitočným pomocníkom. Osobne ma veľmi potešilo, že nejde o ďalší manuál ponúkajúci zoznam nástrojov na budovanie dobrého mena, ktoré ponúka naše okolie, ale že kniha začína pri každom z nás. Prečo takto „od podlahy“?

Dobre si pamätám na ten okamih, keď sme sa s Rostyou Gordon-Smith rozhodli napísať motivačnú knihu. Trávila som zopár dní u Rosti na chate neďaleko Mariánskych Lázní a v televízii išli rôzne, vtedy veľmi populárne, reality show, ktoré takmer cez noc vytvárali z účastníkov „hviezdy“, a to bez toho, aby dotyční museli čokoľvek vedieť alebo predviesť. Vtedy sme si povedali, že napíšeme knihu o tom, ako marketingová bublina rýchlo spľasne, ak za ňou nie je každodenná poctivá práca, znalosti, služba druhému a láska k vlastnej práci. Preto sme to vzali pekne „od podlahy“. Tvrdíme, že najväčším komunikačným trikom je autentickosť a ísť s kožou na trh znamená predovšetkým vrátiť sa sám k sebe. Už aj pán Werich kedysi hovoril, že „keď už človek raz je, tak má pozerať, aby bol. A keď pozerá, aby bol a je, tak má byť tým, čím je, a nemá byť tým, čím nie je, ako to často býva“. To je veľmi múdra myšlienka, ktorá korešponduje aj s posolstvom našej knihy.

Študovala si na Fakulte žurnalistiky Karlovej univerzity v Prahe a od roku 1989 si pracovala v médiách, najmä v Českej televízii a v Českom rozhlase, kde si mala možnosť vyskúšať si rôzne podoby novinárskej profesie. Už desať rokov máš vlastnú firmu Keswick Partners Communication a spolupracuješ na zaujímavých projektoch v oblastiach ako marketing, médiá, PR a komunikácia. Si jednou z mála, čo ostala „pri remesle“ a môže porovnávať vtedy a dnes. Ako veľmi sa dnes musí človek snažiť, aby prerazil?

Človek by mal predovšetkým robiť svoju prácu najlepšie ako vie a poznať svoje remeslo. O to by sa mal stále snažiť a učiť sa nové veci. Pravdou je, že za tých dvadsaťpäť rokov sa mediálne prostredie veľmi zmenilo, posunuli sa aj hranice toho, čo je spoločnosť schopná akceptovať z hľadiska etiky i použitých jazykových prostriedkov, a veľké zmeny nastali aj vďaka rozvoju moderných technológií, predovšetkým internetu a sociálnych sietí. Mediálny trh sa výrazne diverzifikoval, tradičné médiá každodenne súťažia s elektronickými o priazeň čitateľa, bežní ľudia sú oveľa viac vtiahnutí do hry a spoluvytvárajú obsah médií. Svojím spôsobom je dnes každý novinárom – stačí telefónom urobiť fotku, poslať ju do siete a informácia si začne žiť vlastným životom. Kto chce v dnešnom svete uspieť, musí pochopiť, čo sa okolo neho deje. A tiež musí vedieť predať svoje znalosti a zručnosti. Staré známe „dobré sa predáva samo“ už dávno neplatí. Ľudia sa spoliehajú, aspoň taká je moja skúsenosť, na odporúčania. Vďaka referenciám funguje veľa malých firiem a živnostníkov. Dôvera zákazníka je podľa mňa jedným z kľúčov k úspechu. Platí to vo všeobecnosti a oblasť médií, marketingu a komunikácie nie je výnimkou.

Svoje bohaté skúsenosti zúročuješ v konzultačnej a školiacej činnosti, ktorej sa venuješ od roku 2009. Na Slovensku budeš robiť tréningy pre neziskové organizácie. Je podľa teba veľký rozdiel v PR a komunikácii neziskovky a firmy? Budeš mať pre zástupcov neziskoviek pripravené nejaké špeciálne domáce úlohy?

Podľa mňa majú firmy a neziskovky v oblasti PR podobný cieľ. Väčšinou sa snažia informovať verejnosť o tom, čo pozitívneho robia či pripravujú, ale nemajú to jednoduché, pretože ak chcú, aby o nich médiá informovali, musia ich niečím zaujať. Tento proces si vyžaduje istú dávku kreativity, schopnosť pozrieť sa na danú problematiku optikou novinára a poznať jeho potreby. Firmy a neziskové organizácie sú často na jednej lodi, spolupracujú na konkrétnych projektoch a môžu si byť i vzájomne prospešné. I tu však hrá veľkú úlohu dôvera, vzájomný rešpekt a spoločný cieľ. A čo sa týka domácich úloh na tréningoch, musím všetkých vopred varovať, že budú! A budú to najmä praktické cvičenia, pretože platí „ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku“!

Věra Staňková bude už o niekoľko dní v Bratislave viesť dva tréningy zamerané na rozvoj komunikačných zručností. Tréningy sú pripravené špeciálne pre zástupcov neziskových organizácií a prinesú množstvo aktuálnych a užitočných poznatkov z oblasti marketingovej komunikácie, PR, reklamy a budovania značky, teda zručností, bez ktorých sa v dnešnej dobe nezaobíde žiadna organizácia. Podrobnejšie informácie a registračný formulár nájdete na adrese www.getadvantage.sk.


www.getclients.sk,  15.05.2014 


< Späť