itretisektor | Platforma eRKO sa vyjadrila k novému zákonu o dobrovoľníctve
  • Metodika vzorov GDPR

    ekniznica.itretisektor.eu už pripravená pre vás! Spracujte si dokumentáciu GDPR sami alebo nás oslovte a spracujeme vám ju na mieru.
  • Vypracovanie výročnej správy - neziskové organizácie, nadácie, neinvestičné fondy

    Termín vypracovania určí najvyšší orgán týchto subjektov, najneskôr do 30.júna
 

Vyhľadávanie 2%

Kalendár

  • v prípade, že športová organizácia mala dve bezprostredne po sebe nasledujúce obdobia príjem zo štátneho rozpočtu viac ako 50.000 EUR ročne 
    30.06. - 30.06.2018
    Obsadenie funkcie kontrolóra - športová organizácia
  • Financie z daňových priznaní môžu chodiť na účty prijímateľom aj v iných dátumoch – v závislosti od toho, kedy má daňovník termín na podanie daňového priznania.  
    30.06. - 30.06.2018
    Prijímanie poukázaných 2% na účty prijímateľov
  • Ročná účtovná závierka musí byť overená audítorom a uložená vo verejnej časti registra účtovných závierok. 
    15.07. - 15.07.2018
    Uloženie ročnej účtovnej závierky - neziskové organizácie, nadácie, neinvestičné fondy.
  • Výročná správa sa ukladá do verejnej časti registra účtovných závierok. 
    15.07. - 15.07.2018
    Uloženie výročnej správy - neziskové organizácie, nadácie a neinvestičné fondy.
  • Povinnosť zverejniť a uložiť výročnú správu v registri účtovných závierok do 15 dní po prerokovaní najvyšším orgánom športovej organizácie, najneskôr do 31. júla nasledujúceho kalendárneho roka po skončení účtovného obdobia 
    31.07. - 31.07.2018
    Uloženie výročnej správy - športové organizácie
  • registrácia do zoznamu prijímateľov na základe splnených predpokladov 
    01.09. - 15.12.2018
    Osvedčenie splnenia podmienok na 2% dane
  • Povinnosť neziskových organizácií a neinvestičných fondov 
    31.03. - 31.03.2019
    Schválenie rozpočtu

Platforma eRKO sa vyjadrila k novému zákonu o dobrovoľníctve

Posielam Vam v mene detskej organizacie eRko pripomienky ku navrhu zakona o dobrovolnictve.

1. Navrhujeme jeho premenovanie na "zakon o dobrovolnickej sluzbe", lebo nepostihuje celu problematiku dobrovolnictva:

    A) v súčasnom návrhu vidíme problém veľkého počtu dobrovoľníkov - členov (napr. Detských a mládežníckych) organizácii založených na členskom princípe. Tieto organizácie majú členov, ktori SU DOBROVOĽNÍCI, aj ked nie podľa dikcie tohto návrhu zákona. Napr. V eRku máme približne 1500 registrovaných vedúcich detských spoločenstiev a spolupracovníkov, ktorí dobrovoľnícky pracujú vo svojich komunitách pravidelne počas celého roka a odrobia značné počty hodín dobrovoľníckej práce. Podľa navrhovaného zákona "o dobrovoľníctve" by vlastne dobrovoľníkmi ani neboli…

    B) V nasej najvacsej dobrovolnickej akcii Dobra novina mame kazdorocne zapojenych do 5000 dobrovolnikov, ktorych riesit zmluvami podla noveho zakona by bolo kontraproduktivne a administrativne zbytocne zlozite. Na Slovensku mame a budeme mat dobrovolnikov, ktorych pracu treba uznat a moralne ocenit ale netreba ich tlacit to jednej uniformnej definicie podla zakona...

    C) Tiez deti su za urcitych okolnosti dobrovolnikmi (napr. pri nasej akcii Dobra novina), podla navrhu zakona sa za dobrovolnikov rataju len ludia od 15 rokov veku.    

Zakon nemoze riesit celu problematiku dobrovolnictva, preto nepovazujeme za vhodne, aby bol jeho nazov "Zakon o dobrovolnictve".

To, co zakon popisuje a co ma zmysel popisat su podmienky, za ktorych organizacia AK CHCE zmluvne zadefinuje svoj vztah s dobrovolnikom (a naopak). Malo by to byt jasne vymedzene podmienkami a mal by ostat priestor, aby to organizacia – ak nechce – nemusela robit. Z toho navrhnuteho textu napr. Nie je jasne, do akej miery by sme boli nuteni postupovat podla zakona v pripade akcii, na ktorych sa nam zucastnuju dobrovolnici, ktori nie su nasimi clenmi (rozne otvorene akcie ako 72 hodin, kolednicka akcia Dobra novina,…) alebo co by znamenala dobrovolnicka cinnost nad ramec povinnosti, ktore mame popisane v stanovach. Toto vytvara priestor pre dost neprehladne a problematicke situacie… Navyse pre dobrovolnikov od 15 do 18 rokov, ktorych je v detskych a mladeznickych organizaciach vela, by sme museli uzatvarat zmluvu pisomnou formou s ich zakonnymi zastupcami..

2. Dobrovolnicka cinnost podla par 3 pis c) sa moze konat aj v zahranici, takato definicia by asi mala byt aj v par 2 pis (2).

3. V par 6 ods (5) sa popisuje možnosť záväzku prijimatela alebo vysielajucej organizacie, že uhradi dobrovolnikovi naklady na nemocenske, dochodkove poistenie a poistenie v nezamestnanosti. Uvitali by sme zmienku, ze takuto uhradu v pripade schvalenia rozpoctovych prostriedkov v prislusnej rozpoctovej kapitole statneho rozpoctu moze (u)hradit aj statny organ – napr. V pripade vysielania "rozvojovych" dobrovolnikov do zahranicia pocitame s tym, ze taketo prostriedky budeme moct uhradzat z grantov dotacii MZV/SAMRS. Ak by sa takato moznost neotvorila, priprava a schvalenie zakona nedava (velky) zmysel. Ak je to realna moznost, navrhujeme ju explicitne v zakone spomenut..

Marian Caucik

eRko - HKSD


< Späť