itretisektor | Možnosti neziskovej organizácie vykonávať verejnú zbierku
  • ***Povinnosť zverejniť presnú špecifikáciu použitia 2% v Obchodnom vestníku - najneskôr do 31.05.2016***

    Prijímatelia pozor, špecifikáciu použitia prijatého podielu zaplatenej dane nestačí len zaslať na zverejnenie do 31.05.2016. V tomto termíne už musí byť zverejnená! Viac v prípadovej štúdii.
  • ***Oprava chyby vo zverejnenej špecifikácii použitia podielu zaplatenej dane***

    Vyskytla sa v súvislosti so zverejňovaním údajov do Obchodného vestníka chyba v špecifikácii? O tom, akým spôsobom v danom prípade postupovať ako aj o následkoch neodstránenia chýb, si môžete prečítať v spracovanej prípadovej štúdii.
  • Návrh novely Školského zákona bude predmetom rokovania vlády SR

    Návrh novely Školského zákona ako aj zákona č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme budú predmetom najbližšieho zasadnutia vlády SR, konanom dňa 25.05.2016. O tom, či predkladané návrhy budú schválené Vám prinesieme informáciu už túto stredu. Sledujte nás. Legislatívne správy k návrhom môžete nájsť uverejnené na portáli.
 

Vyhľadávanie 2%

Kalendár

  • len tie MNO, ktorých úhrn 2% za rok 2014 je vyšší ako 3 320 EUR.  
    15.05. - 31.05.2016
    Povinnosť zverejniť presnú špecifikáciu použitia 2% v Obchodnom vestníku

Možnosti neziskovej organizácie vykonávať verejnú zbierku

V súlade s § 1 ods. 1 Zákona o verejných zbierkach „verejné zbierky sú zbierky usporadúvané na získanie prostriedkov od občanov a organizácií na vopred určený verejnoprospešný účel dobrovoľným poskytovaním príspevkov.“ Na základe uvedeného za verejnú zbierku možno považovať zbierku, ktorá spĺňa znaky uvedené v predmetnom ustanovení zákona, ktorými sú:

  1. snaha o získanie prostriedkov od občanov a organizácií,
  2. vopred určený verejnoprospešný účel,
  3. dobrovoľnosť poskytovania príspevkov.

V prípade ak mimovládna organizácia nesplní uvedené podmienky, ktoré upravuje Zákon o verejných zbierkach nebude môcť byť takáto iniciatíva a prijímanie finančných prostriedkov považované za verejnú zbierku.

Ak však mimovládna organizácia vopred určí verejnoprospešný účel získavania finančných prostriedkov, ktorý je podstatný z hľadiska posúdenia či ide o verejnú zbierku a splní ostatné podmienky, bude postupovať v súlade so Zákonom o verejných zbierkach, ktorý upravuje podmienky:

  1. kto verejnú zbierku povoľuje,
  2. kedy možno verejnú zbierku povoliť,
  3. spôsob konania zbierok a pod.

Organizácia usporadúvajúca zbierku v súlade s § 1 ods. 3 zákona o verejných zbierkach „oboznámi so zámerom vykonať zbierku

  1. výzvou k občanom a organizáciám v tlači, rozhlase, televízii alebo iným spôsobom, aby prispeli na účel zbierky,
  2. oznámením, že vo vstupnom alebo v cene predmetu, ktorý sa predáva, je zahrnutý aj príspevok na účel zbierky.

Podľa § 3 ods. 1 a § 5 zákona o verejných zbierkach „zbierku môže usporiadať len organizácia, a to na základe povolenia, ktoré na jej písomnú žiadosť vydá orgán štátnej správy.

Zbierku, ktorej výnos sa má použiť v Slovenskej republike, povoľuje

  1. obvodný úrad, ak sa má konať v jeho územnom obvode,
  2. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“), ak sa má konať na území presahujúcom územný obvod obvodného úradu.“

"Za verejnú zbierku sa nepovažuje:

  • zbierka konaná politickými stranami, spolkami, občianskymi združeniami a ďalšími spoločenskými organizáciami a združeniami medzi ich členmi vyberaním príspevkov, predajom známok, odznakov a podobných predmetov, ktorej výnos má byť použitý na plnenie ich úloh;
  • zbierky konané v kostoloch, modlitebniach a iných miestnostiach určených na kultové obrady, ktorých výnos je určený na podporu činnosti cirkví a štátom uznaných náboženských spoločností;
  • poskytovanie vecných darov a darov na konkrétnu činnosť organizátora zbierky;
  • poskytovanie milodarov fyzickým osobám;
  • poskytovanie podielu zo zaplatenej dane;
  • poskytovanie príjmov z nadačného fondu;
  • poskytovanie darov podľa Občianskeho zákonníka;
  • dobrovoľné zbierky konané obcami;
  • zbierky konané neinvestičnými fondmi."

V prípade neinvestičných fondov je právna úprava špecifická.

Zákon o neinvestičných fondoch samostatne upravuje niektoré ustanovenia o verejných zbierkach. V súlade s § 20 ods. 1 zákona o neinvestičných fondoch „fond je oprávnený usporiadať verejnú zbierku na získanie peňažných prostriedkov na financovanie svojho účelu .“ Výnos z verejnej zbierky môže fond v súlade s § 23 ods. 3 zákona o neinvestičných fondoch „použiť len na účel, na ktorý sa verejná zbierka usporiadala, a vo vymedzenom rozsahu na správu fondu. O použití nevyčerpaných prostriedkov verejnej zbierky rozhodne správna rada fondu a o svojom rozhodnutí informuje verejnosť spôsobom ako pri vyhlásení verejnej zbierky.“


< Späť