itretisektor | Možnosti neziskovej organizácie vykonávať verejnú zbierku
  • Nový zoznam prijímateľov 2% z dane na rok 2017 zverejnený

    Prinášame Vám oficiálny zoznam prijímateľov 2% na rok 2017.
  • Neziskovky všeobecne: Nová právna úprava platobných rozkazov II.

    Prečítajte si druhú časť odborného článku zameraného na alternatívnu formu uplatňovania peňažných nárokov.
  • Športová spoločnosť: K športovej korupcii ako novému trestnému činu

    O skutkovej podstate tohto nového trestného činu ako aj o samotných negatívnych dôsledkoch spojených s podaním žaloby a odsúdením za trestný čin športovej korupcie, si môžete prečítať v spracovanom odbornom článku.
 

Vyhľadávanie 2%

Kalendár

  • Finančným riaditeľstvom SR 
    31.01. - 31.01.2017
    Zverejnenie ročného prehľadu prijímateľov 2% za rok 2016
  •  
    31.05. - 31.05.2017
    Posledný deň na zverejnenie špecifikácie použitia financií z 2% v Obchodnom Vestníku u tých organizácií, ktoré v roku 2015 získali na účet z 2% viac ako 3320 €
  •  
    31.05. - 31.05.2017
    Posledný deň na zverejnenie špecifikácie použitia financií z 2% a auditu organizácie v Obchodnom Vestníku u tých organizácií, ktoré v roku 2015 získali z 2% viac ako 33000 €
  • Financie z daňových priznaní môžu chodiť na účty prijímateľom aj v iných dátumoch – v závislosti od toho, kedy má daňovník termín na podanie daňového priznania.  
    30.06. - 30.06.2017
    Termín na prijatie poukázaných financií na účty prijímateľov od tých, ktorí podali do 31.03.2017 daňové priznania
  •  
    31.07. - 31.07.2017
    Termín na prijatie poukázaných financií na účty prijímateľov od zamestnancov

Možnosti neziskovej organizácie vykonávať verejnú zbierku

V súlade s § 1 ods. 1 Zákona o verejných zbierkach „verejné zbierky sú zbierky usporadúvané na získanie prostriedkov od občanov a organizácií na vopred určený verejnoprospešný účel dobrovoľným poskytovaním príspevkov.“ Na základe uvedeného za verejnú zbierku možno považovať zbierku, ktorá spĺňa znaky uvedené v predmetnom ustanovení zákona, ktorými sú:

  1. snaha o získanie prostriedkov od občanov a organizácií,
  2. vopred určený verejnoprospešný účel,
  3. dobrovoľnosť poskytovania príspevkov.

V prípade ak mimovládna organizácia nesplní uvedené podmienky, ktoré upravuje Zákon o verejných zbierkach nebude môcť byť takáto iniciatíva a prijímanie finančných prostriedkov považované za verejnú zbierku.

Ak však mimovládna organizácia vopred určí verejnoprospešný účel získavania finančných prostriedkov, ktorý je podstatný z hľadiska posúdenia či ide o verejnú zbierku a splní ostatné podmienky, bude postupovať v súlade so Zákonom o verejných zbierkach, ktorý upravuje podmienky:

  1. kto verejnú zbierku povoľuje,
  2. kedy možno verejnú zbierku povoliť,
  3. spôsob konania zbierok a pod.

Organizácia usporadúvajúca zbierku v súlade s § 1 ods. 3 zákona o verejných zbierkach „oboznámi so zámerom vykonať zbierku

  1. výzvou k občanom a organizáciám v tlači, rozhlase, televízii alebo iným spôsobom, aby prispeli na účel zbierky,
  2. oznámením, že vo vstupnom alebo v cene predmetu, ktorý sa predáva, je zahrnutý aj príspevok na účel zbierky.

Podľa § 3 ods. 1 a § 5 zákona o verejných zbierkach „zbierku môže usporiadať len organizácia, a to na základe povolenia, ktoré na jej písomnú žiadosť vydá orgán štátnej správy.

Zbierku, ktorej výnos sa má použiť v Slovenskej republike, povoľuje

  1. obvodný úrad, ak sa má konať v jeho územnom obvode,
  2. Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) po dohode s Ministerstvom financií Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo financií“), ak sa má konať na území presahujúcom územný obvod obvodného úradu.“

"Za verejnú zbierku sa nepovažuje:

  • zbierka konaná politickými stranami, spolkami, občianskymi združeniami a ďalšími spoločenskými organizáciami a združeniami medzi ich členmi vyberaním príspevkov, predajom známok, odznakov a podobných predmetov, ktorej výnos má byť použitý na plnenie ich úloh;
  • zbierky konané v kostoloch, modlitebniach a iných miestnostiach určených na kultové obrady, ktorých výnos je určený na podporu činnosti cirkví a štátom uznaných náboženských spoločností;
  • poskytovanie vecných darov a darov na konkrétnu činnosť organizátora zbierky;
  • poskytovanie milodarov fyzickým osobám;
  • poskytovanie podielu zo zaplatenej dane;
  • poskytovanie príjmov z nadačného fondu;
  • poskytovanie darov podľa Občianskeho zákonníka;
  • dobrovoľné zbierky konané obcami;
  • zbierky konané neinvestičnými fondmi."

V prípade neinvestičných fondov je právna úprava špecifická.

Zákon o neinvestičných fondoch samostatne upravuje niektoré ustanovenia o verejných zbierkach. V súlade s § 20 ods. 1 zákona o neinvestičných fondoch „fond je oprávnený usporiadať verejnú zbierku na získanie peňažných prostriedkov na financovanie svojho účelu .“ Výnos z verejnej zbierky môže fond v súlade s § 23 ods. 3 zákona o neinvestičných fondoch „použiť len na účel, na ktorý sa verejná zbierka usporiadala, a vo vymedzenom rozsahu na správu fondu. O použití nevyčerpaných prostriedkov verejnej zbierky rozhodne správna rada fondu a o svojom rozhodnutí informuje verejnosť spôsobom ako pri vyhlásení verejnej zbierky.“


< Späť