Diskriminácia z dôvodu etnického pôvodu na základnej škole
Žiaci a bývalí žiaci ako príslušníci rómskeho etnika podali žalobu proti ZŠ z dôvodu diskriminácie. ZŠ vytvorila nový vzdelávací program, ktorý sa zameriaval na výučbu cudzích jazykov. Pri výučbe sa používali iné učebnice od iných vydavateľov, no boli tu uplatňované rovnaké princípy výučby. Žiaci mohli byť v rámci vzdelávacích plánov preraďovaní. Škola argumentovala tým, že žiadny zo žiakov nepožiadal o prestup.
V konaní bolo preukázané, že pôvodný vzdelávací program je určený pre deti zo znevýhodneného prostredia, s malým záujmom o štúdium a zlou domáco prípravou. Žiaci v danom programe boli výhradne rómskeho etnika a žiaci zaradení v rámci nového vzdelávacieho programu boli takmer výhradne deti nerómske. Žalobcovia preto namietali, že vytvorenie nového vzdelávacieho programu je iba zastieracím manévrom pre segregáciu na základe etnického pôvodu. Prvostupňový a odvolací súd však zhodnotili, že k priamej diskriminácii nedošlo, preto sa žalobcovia obrátili na Najvyšší súd ČR.