Poskytovanie súvisiacich školských služieb obchodnou spoločnosťou a oslobodenie od DPH
Obchodná spoločnosť poskytuje vzdelávacie služby spočívajúce v organizovaní doplnkových činností k školskému vzdelávaciemu programu, ako sú pomoc s domácimi úlohami, vzdelávacie programy, kurzy v cudzích jazykoch a umelecké kurzy, športové aktivity, vyzdvihovanie detí zo školy a poskytovanie stravy po školských aktivitách.
Tieto činnosti zodpovedajú činnostiam tvoriacim súčasť programu. Deti, ktoré sa na ňom zúčastňujú, sú zapísané v rôznych školských zariadeniach. V rámci klasifikácie národných ekonomických činností, podľa ktorej každá obchodná spoločnosť a fyzická osoba oprávnená podnikať je povinná klasifikovať svoj predmet činnosti najmä na štatistické účely, patria činnosti spoločnosti pod „Ostatné formy vzdelávania“. Vnútroštátne orgány určili, že obchodná spoločnosť bola povinná zaregistrovať sa na účely DPH, a uložili jej povinnosť zaplatiť sumu zodpovedajúcu DPH.
Spoločnosť podala proti tomuto daňovému rozhodnutiu sťažnosť, v ktorej okrem iného tvrdila, že činnosti, ktoré vykonávala, zodpovedajú poskytovaniu služieb úzko súvisiacich so vzdelávacou činnosťou, a preto sú oslobodené od DPH.
Prejudiciálne otázky zneli:
„Majú sa článok 132 ods. 1 písm. i), ako aj články 133 a 134 smernice [2006/112] vykladať v tom zmysle, že vzdelávacie služby, akými sú služby uvedené vo vnútroštátnom programe, možno zahrnúť pod pojem ‚služby úzko súvisiace so školským vzdelávaním‘, ak sú za takých okolností, o aké ide vo veci samej, poskytované súkromným subjektom na obchodné účely a bez spolupráce dohodnutej so vzdelávacím zariadením?
V prípade kladnej odpovede na prvú otázku, môže uznanie žalobkyne ako ‚subjektu, ktorého ciele dotknutý členský štát uznáva za podobné‘ v zmysle článku 132 ods. 1 písm. i) smernice [2006/112], vyplývať z vnútroštátnych ustanovení týkajúcich sa povolenia pre činnosti identifikované kódom ‚Ostatné formy vzdelávania‘ zo strany vnútroštátneho úradu obchodného registra, ako aj s odkazom na charakter verejného záujmu vzdelávacích činností typu ‚Škola po škole‘, ktorých cieľom je zabrániť ukončeniu školskej dochádzky alebo predčasnému ukončeniu školskej dochádzky, zlepšovanie výsledkov vzdelávania, doučovanie, intenzívne vyučovanie, osobný rozvoj a sociálne začlenenie?“