Poskytovanie zdravotníckych služieb cez telefón a DPH
Návrh bol podaný v rámci sporu medzi spoločnosťou X‑GmbH a Finanzamt Z (Daňový úrad Z, Nemecko) vo veci odmietnutia oslobodiť od dane z pridanej hodnoty (DPH) telefonické poradenstvo v oblasti rôznych tém týkajúcich sa zdravia a telefonické programy podpory pacientov trpiacich chronickými alebo dlhodobými ochoreniami, ktoré poskytuje X na základe poverenia verejných zdravotných poisťovní.
V rámci telefonického poradenstva boli spolupracovníci spoločnosti X dostupní pre poistencov spravidla 24 hodín denne a bolo ich možné požiadať o informácie. Pokiaľ poistenci žiadali o lekárske poradenstvo, uvedení spolupracovníci vykonali posúdenie zdravotného stavu pomocou počítača, t. j. cielenými otázkami na konkrétneho poistenca ho začlenili do zdravotného kontextu, pod ktorý sa dal jeho prípad subsumovať, poskytli mu poradenstvo vzťahujúce sa na konkrétnu terapeutickú starostlivosť tým, že mu podali vysvetlenia týkajúce sa diagnóz a možných liečebných postupov, alebo mu navrhli zmeny v prístupe či starostlivosti.
Nahrávky skončených prípadov boli náhodne prehrávané zodpovednému lekárovi, ktorý overil súdržnosť poskytnutých informácií najmä z lekárskeho hľadiska. Cieľom uvedených programov bolo zlepšenie vynakladania nákladov na starostlivosť o pacientov najmä podstatným znížením počtu nových hospitalizácií, podpora rodičov pacientov s podozrením na postihnutie syndrómom poruchy pozornosti a zníženie rizík vzniku sekundárnych ochorení. Daňový úrad Z sa domnieval, že dotknuté služby predstavovali zdaniteľné plnenia.