Zadanie zákazky výlučne dobrovoľníckym organizáciám
Zdravotnícka agentúra vyhlásila výberové konanie s cieľom zadať na základe zmluvy služby urgentnej a pohotovostnej zdravotníckej prepravy pre územie patriace do jej právomoci dobrovoľníckym organizáciám.
Sociálne družstvo, ktoré vykonáva činnosť spočívajúcu v zabezpečovaní služby jednoduchej a ošetrovateľskej zdravotníckej prepravy sanitnými vozidlami, sa domnievalo, že uvedené verejné obstarávanie obsahuje nezákonné ustanovenia, ktoré mu bránili v účasti na tomto verejnom obstarávaní. Tvrdilo, že vnútroštátna úprava je v rozpore s článkom 10 písm. h) smernice 2014/24 v spojení s jej odôvodnením 28 z dôvodu, že povoľuje priame zadanie služieb urgentnej a pohotovostnej zdravotníckej prepravy na základe zmluvy výlučne dobrovoľníckym organizáciám, a teda s vylúčením sociálnych družstiev. Na účely priameho zadania urgentných a pohotovostných služieb na základe zmluvy tento článok 10 písm. h) totiž v celom rozsahu považuje sociálne družstvá za dobrovoľnícke združenia.
Prejudiciálna otázka znela:
„Bráni článok 10 písm. h) smernice [2014/24] – a spolu s ním aj odôvodnenie 28 tejto smernice – vnútroštátnej právnej úprave, ktorá stanovuje, že služby [pohotovostnej a urgentnej] zdravotníckej prepravy môžu byť na základe zmluvy prednostne zadané len dobrovoľníckym organizáciám – za predpokladu, že sú aspoň šesť mesiacov zapísané v Jednotnom vnútroštátnom registri tretieho sektora, sú členmi siete združení a sú akreditované v súlade s regionálnymi sektorovými predpismi (v prípade potreby) a že toto zadanie zaručuje poskytovanie služby v rámci systému, ktorý účinne prispieva k sociálnemu účelu a sleduje ciele solidarity, a to za podmienok ekonomickej efektívnosti a primeranosti, ako aj v súlade so zásadami transparentnosti a zákazu diskriminácie – pričom medzi možnými poskytovateľmi predmetných služieb neuvádza iné neziskové organizácie, konkrétne sociálne družstvá ako neziskové sociálne podniky?“