Školská spoločnosť
11.09.2025
Monika Grichová
Účelom kontroly bolo zhodnotiť správnosť nastavenia systému podpory a prevencie duševného zdravia žiakov v postcovidovom období a jeho funkčnosť.
09.09.2025
JUDr. Martina Tomus Palušková
Dňa 30. júna 2025 bola vyhlásená novela zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) (ďalej len „Školský zákon“) č. 176/2025 Z. z., ktorá zásadne mení pravidlá ospravedlňovania neprítomnosti detí a žiakov od 1.9.2025. Zmeny reagujú na vývoj posledných rokov – od príliš benevolentných pravidiel účinných do mája 2024, cez sprísnenie v júni 2024, až po dnešné zavedenie adresného dvojrežimu, ktorý má zohľadniť reálnu dochádzku v konkrétnej škole.
08.08.2025
Martin Laurinc
Účelom kontroly bolo preveriť zabezpečenie práva na vzdelanie ukrajinských detí v slovenských školách a navrhnúť odporúčania na zlepšenie systému ich vzdelávania.
30.07.2025
JUDr. Adriána Kováčová
Aký je úväzok riaditeľa spojenej školy (škola pre žiakov so ŠVVP) s organizačnými zložkami ZŠ pre žiakov s autizmom a praktická škola, ktorá má 7 tried a riaditeľ školy zároveň zastáva funkciu výchovného poradcu v škole?
15.07.2025
Monika Grichová
Sťažovateľ, narodený v roku 2004, mal problémy so správaním na základnej škole. Škola sa na začiatku jeho prvého školského roka snažila situáciu riešiť rôznymi úpravami. Napriek tomu sťažovateľ v prvom ročníku narúšal vyučovanie a bol agresívny voči svojim spolužiakom. Škola sa rozhodla situáciu riešiť disciplinárnym opatrením – varovaním, že sťažovateľ bude musieť prestúpiť na inú školu.
Na začiatku ďalšieho školského roka bola sťažovateľovi diagnostikovaná hyperkinetická porucha a špecifická vývinová porucha učenia. Škola sa spoločne s rodičmi opäť pokúšala nájsť také úpravy, ktoré by zodpovedali vzdelávacím potrebám sťažovateľa. Incidenty však naďalej pretrvávali a sťažnosti podávali aj rodičia ostatných žiakov. Z tohto dôvodu sťažovateľ najprv prerušil školskú dochádzku a následne dokončil vzdelávanie na inej škole.
Vo svojom podaní na Komisiu pre ochranu pred diskrimináciou sťažovateľ tvrdil, že ho na škole, ktorú navštevoval počas prvých dvoch rokov, diskriminovali triedna učiteľka a riaditeľka. Mali ho šikanovať a neposkytli mu vzdelávanie spôsobom, ktorý by zohľadňoval jeho špeciálne vzdelávacie potreby. Sťažovateľ so svojou námietkou neuspel ani pred Komisiou, ani pred vnútroštátnymi súdmi.