Verejné obstarávanie
Procesy verejného obstarávania sa môžu týkať aj organizácií neziskového sektora, pokiaľ budú napĺňať zákonom predpokladané kritériá. Verejné obstarávanie je proces spôsobu výberu dodávateľov na určité tovary a služby v určitej finančnej výške, za ktoré objednávateľ plánuje uhradiť finančné plnenie.
Odborná doktrína
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávanív platnom znení Zákon č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektorav platnom znení Vyhláška úradu pre verejné obstarávanie č. 118/2018 Z. z., ktorou sa ustanovuje finančný limit pre nadlimitnú zákazku, finančný limit pre nadlimitnú koncesiu a finančný limit pri súťaži návrhov v platnom znení Vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie č. 152/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o oznámeniach používaných vo verejnom obstarávaní a o ich obsahu v platnom znení Vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie č. 155/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o jednotnom európskom dokumente a jeho obsahu v platnom znení Vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie č. 157/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o druhoch súťaží návrhov v oblasti architektúry, územného plánovania a stavebného inžinierstva, o obsahu súťažných podmienok a o činnosti poroty v platnom znení
V tejto časti sa nenachádza žiadny relevantný obsah.
Obsah je prístupný len pre registrovaných používateľov. Prosím prihláste sa, alebo ak ešte nie ste registrovaný, registrujte sa.
Zjednodušenie zadávanie zákaziek na sociálne, kultúrne a ďalšie osobitné služby od 31.03.2022
28.3.2022
JUDr. Henrieta Bicáková
Dňa 31.03.2022 vstupuje do účinnosti novela zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní v platnom znení (ďalej len „zákon“), ktorou dochádza okrem iného k podstatným zmenám týkajúcim sa zadávania zákaziek na služby uvedené v prílohe č. 1 k zákonu, s výnimkou pátracích a bezpečnostných služieb. Medzi služby, ktorých sa dotkne táto zmena, patria napr. služby hromadného stravovania, vzdelávacie a školiace služby, právne služby, organizovanie rôznych podujatí a pod.
Veľká novela verejného obstarávania
30.10.2021
JUDr. Henrieta Bicáková
Dňa 07.10.2021 bola v Národnej rade SR prijatá novela zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (ďalej len „Novela“ a „Zákon“)), ktorá predstavuje jednu z najkomplexnejších zmien vo verejnom obstarávaní, ktorej cieľom bolo:
Novela Zákona o verejnom obstarávaní
23.1.2019
Mgr. Miriama Draškovičová
Výnimky vo verejnom obstarávaní pre sociálne podniky
17.10.2018
Mgr. Monika Ivanová
Verejné obstarávanie uskutočňované poskytovateľmi sociálnej služby
18.5.2015
JUDr. Alexandra Vicová
Sú neverejní poskytovatelia sociálnych služieb, ktorí poskytujú sociálne služby bez účelu dosiahnutia zisku, verejnými obstarávateľmi v zmysle Zákona o verejnom obstarávaní?
Mimovládne organizácie z pohľadu zákona o verejnom obstarávaní
8.2.2013
Mgr. Veronika Tóthová
Zákon o verejnom obstarávaní upravuje osobitný postup zadávania zákaziek na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo zákaziek na poskytnutie služieb, v ktorom subjekt spĺňajúci definičné znaky dané zákonom o verejnom obstarávaní nemožne zadať zákazku ľubovoľne zvolenému subjektu, ale musí postupovať v súlade s ustanoveniami zákona o verejnom obstarávaní.
Zmeny v zákone pre neziskové organizácie – osoby podľa § 7 zákona o verejnom obstarávaní
8.4.2011
Mgr. Jaroslav Lexa
Schválená novela zákona o verejnom obstarávaní mala podľa dôvodovej správy sprísniť podmienky pre osoby podľa § 7 zákona o verejnom obstarávaní, avšak v zákone sa nachádza niekoľko „drobných“ chýb, ktoré budú pri jeho aplikácii spôsobovať rôzne problémy.
Nezisková organizácia a zákon o verejnom obstarávaní
14.2.2011
Mgr. Jaroslav Lexa
K zmenám zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy počas ich trvania
13.9.2017
Úrad pre verejné obstarávanie
Metodika zadávania zákaziek
5.9.2016
Úrad pre verejné obstarávanie
Úrad pre verejné obstarávanie pripravil metodiku zadávania zákaziek. Ide o dokument, ktorý by mal napomôcť účastníkom procesu verejného obstarávania pri zadávaní zákaziek.
K trestnej zodpovednosti právnických osôb z pohľadu účasti vo VO
17.8.2016
Úrad pre verejné obstarávanie
Úrad pre verejné obstarávanie zverejnil Všeobecné metodické usmernenie k „Trestnej zodpovednosti právnických osôb“.
Jednotný európsky dokument
4.5.2016
Úrad pre verejné obstarávanie
Výkladové stanovisko č. 7 k problematike chránených dielní a chránených pracovísk
25.4.2016
Úrad pre verejné obstarávanie
Výkladové stanovisko č. 6 k vyhotoveniu referencií
25.4.2016
Úrad pre verejné obstarávanie
Výkladové stanovisko č. 5/2016 k vyhodnoteniu ponuky obsahujúcej viac návrhov na plnenie toho istého kritéria
20.4.2016
Úrad pre verejné obstarávanie
Výkladové stanovisko č. 4 k povinnosti verejného obstarávateľa odôvodniť nezrušenie použitého postupu zadávania podlimitnej zákazky bez využitia elektronického trhoviska, ak bola predložená len jedna ponuka
20.4.2016
Úrad pre verejné obstarávanie
Prinášame Vám výkladové stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie č. 4/2016 k povinnosti verejného obstarávateľa odôvodniť nezrušenie použitého postupu zadávania podlimitnej zákazky bez využitia elektronického trhoviska, ak bola predložená len jedna ponuka.
Výkladové stanovisko č. 3/2016 k právomoci úradu preskúmavať zmluvné podmienky návrhu zmluvy alebo rámcovej dohody, ktorá má byť výsledkom verejného obstarávania
20.4.2016
Úrad pre verejné obstarávanie
Výkladové stanovisko č. 2/2016 ku konfliktu záujmov
20.4.2016
Úrad pre verejné obstarávanie
Konečný užívateľ výhod / výkladové stanovisko č. 8/2015 ÚVO
21.12.2015
Úrad pre verejné obstarávanie
Úrad pre verejné obstarávanie zverejnil Výkladové stanovisko č. 8/2015 k definícii konečného užívateľa výhod podľa § 12a zákona č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní v platnom znení (doplňujúce výkladové stanovisko k Výkladovému stanovisku č. 7/2015).
Výkladové stanovisko č. 7/2015 k definícii konečného užívateľa výhod
3.12.2015
Úrad pre verejné obstarávanie
Úrad pre verejné obstarávanie zverejnil nové Výkladové stanovisko č. 7/2015 k definícii konečného užívateľa výhod podľa § 12a zákona č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní v platnom znení. Konečným užívateľom výhod podľa tohto ustanovenia je každá fyzická osoba, ktorá spĺňa ktorékoľvek z kritérií uvedených v bodoch 1 až 4 predmetného ustanovenia.
Finančné limity účinné od 1. novembra 2015
23.11.2015
Úrad pre verejné obstarávanie
Analýza najčastejších porušení zákona o verejnom obstarávaní za 1. polrok 2015
20.10.2015
Úrad pre verejné obstarávanie
Analýza najčastejších porušení ustanovení zákona č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní v platnom znení predstavuje analytický materiál, ktorý je vypracovaný Úradom pre verejné obstarávanie, podkladom ktorého sú v sledovanom období ukončené kontroly verejného obstarávania, ukončené konania o námietkach, vydané metodické usmernenia a vydané rozhodnutia Rady úradu.
Cieľom Analýzy najčastejších porušení ustanovení ZVO je poskytnúť prehľad o najčastejšie sa vyskytujúcich porušeniach zákona o verejnom obstarávaní vo forme, ktorá bude kvantifikovať a odzrkadľovať intenzitu vyskytovania sa jednotlivých porušení zákona o verejnom obstarávaní v procese verejného obstarávania a na základe dosiahnutých výsledkov prispieť k čo najväčšej možnej eliminácii výskytu jednotlivých porušení zákona o verejnom obstarávaní.
Výkladové stanovisko č. 3/2015 k posudzovaniu potenciálneho konfliktu záujmov medzi verejným obstarávateľom, obstarávateľom, osobou podľa § 7 zákona o verejnom obstarávaní a uchádzačom
1.9.2015
Úrad pre verejné obstarávanie
Verejný obstarávateľ/obstarávateľ/osoba podľa § 7 zákona o verejnom obstarávaní je povinný so zreteľom na princípy verejného obstarávania uvedené v § 9 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní a prevenčnú povinnosť súvisiacu s transpozíciou novej legislatívy Európskej únie pre verejné obstarávanie zabezpečiť, aby vo verejnom obstarávaní nedošlo ku konfliktu záujmov, ktorý by mohol narušiť alebo obmedziť čestnú hospodársku súťaž alebo porušiť princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie a princíp transparentnosti. Konflikt záujmov zahŕňa najmä situácie, ak osoba, ktorá môže ovplyvniť výsledok alebo priebeh verejného obstarávania (vrátane osoby bez nutnosti formálneho zapojenia do priebehu verejného obstarávania), má priamy alebo nepriamy finančný záujem, ekonomický záujem alebo iný osobný záujem, ktorý možno považovať za ohrozenie jej nestrannosti a nezávislosti v súvislosti s verejným obstarávaním.
Výkladové stanovisko č. 15/2013 k problematike chránených dielní chránených pracovísk
1.9.2015
Úrad pre verejné obstarávanie
Vyhradenie práva účasti chráneným dielnam alebo chráneným pracoviskám podl'a § 100 ods. 4 zákona o verejnom obstarávaní je možné považovať za špeciálnu podmienku účasti (podmienku účasti sui generis), prostredníctvom ktorej sa v prípade podlimitných zákaziek bez využitia elektronického trhoviska určuje vyžadované postavenie/status určitého subjektu, ktorý sa môže zúčastnit' verejného obstarávania, teda určuje sa ňou okruh potencialných záujemcov, ktorí napínajú požadovaný status a vylučujú sa ňou z účasti subjekty.
Výkladové stanovisko č. 2/2015 k zadávaniu zákaziek s využitím elektronického trhoviska
10.4.2015
Úrad pre verejné obstarávanie
Výkladové stanovisko č. 2/2015 k zadávaniu zákaziek s využitím elektronického trhoviska.
Povinnosť neziskovej organizácie postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní
14.11.2023
JUDr. Helena Laposová
V akých prípadoch vystupuje nezisková organizácia ako verejný obstarávateľ a kedy je povinná obstarávať tovary a služby podľa zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní?
Počet predložených ponúk pri prieskume trhu sociálnym podnikom
14.7.2021
Mgr. Vladimír Fujak
Je potrebné v rámci realizácie prieskumu trhu registrovaného sociálneho podniku mať na vyhodnotenie prieskumu tri cenové ponuky ? Alebo môže byť prieskum trhu vyhodnotení aj keď bude doručená iba 1 cenová ponuka?
Financovanie projektu nadácie z EÚ fondov a verejné obstarávanie
20.1.2021
JUDr. Veronika Gvušč
Nadácia získala z Európskej únie prostriedky na financovanie portálu formou dodávky od tretej osoby. Predpokladá hodnota je 13.100 € s DPH. Je nadácia pri hľadaní dodávateľa povinná postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní?
Zmena zmluvy bez nového verejného obstarávania
29.6.2017
Mgr. Miriama Draskovicova
Je možné dodatkom doplniť do zmluvy o dielo na stavebné práce, právo dodávateľa stavby použiť na dodanie časti diela konkrétneho subdodávateľa s tým, že bude fakturovaná suma za vykonané práce rozdelená na sumu pre dodávateľa a sumu pre subdodávateľa? Nedôjde doplnením takéhoto bodu do zmluvy k porušeniu vysúťažených zmluvných podmienok, ktoré boli predmetom verejného obstarávania konaného ešte za účinnosti bývalého zákona č. 25/2006 Z.z.?
Finančné limity v obstarávaní do účinnosti novely
13.10.2015
Mgr. Miriama Draskovicova
Na našej škole chceme poskytnúť službu zahraničného lektora pre žiakov školy, ktorého služby sme obstarávali prostredníctvom verejného obstarávania. Môžeme ho zaplatiť z verejných zdrojov a prekročiť sumu 1000 eur alebo, keď táto zmluva bola dohodnutá pred novelou, musíme dodržať aj limit do 1000 EUR bez DPH?
Zákazky na nie bežne dostupné služby podľa § 9 ods. 9 Zákona o verejnom obstaravaní
8.7.2015
Mgr. Ivana Gumanová
Prosíme o usmernenie v prípade, kde predmetom zmluvy je realizácia svetlo-technického merania po rekonštrukcii verejného osvetlenia v sume 13.327 eur a v druhom prípade vypracovanie svetlo-technickej štúdie verejného osvetlenia v obci v sume 3.796 eur. Jedná sa o špeciálne a nie bežne dostupné služby, jednoduchej zákazky do 20 000 eur. Postačí prieskum trhu a výber z 3 potenciálnych dodávateľov alebo je potrebné obstarať služby cez EKS?
Postup tzv. dotovaného obstarávateľa pri zadaní zákazky na stavebné práce
16.6.2015
Mgr. Miriama Draskovicova
Sme nezisková organizácia, ktorej bola z Ministerstva práce, soc. vecí a rodiny SR schválená dotácia vo výške 5500 EUR na výdaj, ktorý sa týka stavebných prác na objekte - vonkajšia fasáda domu. Naša spoluúčasť je vo výške 10 %, čo predstavuje cca 630 EUR. Celý výdavok je vo výške 6300 eur. Ako máme postupovať pri verejnom obstarávaní?
Povinnosť postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní
31.3.2015
g_Miriama Draskovicova
Na základe akého predpisu musí verejný obstarávateľ postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní bez ohľadu na zdroj finančných prostriedkov. Rozumieme tejto povinnosti pri verejných zdrojoch, napr. ak máme školy a tie sú dotované zdrojmi zo štátu a rozpočtov miest a obcí. Ale nerozumieme tejto povinnosti, prečo by sme mali pri využívaní zdrojov, ktoré ako rehoľa (ktorá je zriaďovateľom niekoľkých cirkevných škôl) získavame z vlastných zdrojov napr. podnikateľskou činnosťou, postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní.
Súhrnná správa verejného obstarávateľa
3.3.2015
Mgr. Matej Trnavský
Ako postupovať pri vypracovaní súhrnnej správy v zmysle § 9 ods. 9 zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní? Týka sa to všetkých tovarov, prác a služieb alebo iba tých, kde bolo verejné obstarávanie, prípadne prieskum trhu?
Predĺženie platnosti zmluvy
9.9.2014
Mgr. Matej Trnavský
Na základe verejného obstarávania máme uzatvorenú zmluvu so spoločnosťou. Služby, ktoré pre nás táto spoločnosť zabezpečuje sú cenovo výhodné. Musíme urobiť nové verejné obstarávanie po skončení zmluvného vzťahu alebo môžeme v tomto zmluvnom vzťahu pokračovať?
Zmena dodávateľa vo verejnom obstarávaní
17.1.2014
Mgr. Veronika Tóthová
Po uzatvorení zmluvy, ktorá bola výsledkom postupu zadávania zákazky vo verejnom obstarávaní, zmluvná strana (úspešný uchádzač vo verejnom obstarávaní) zanikla. Je možné prostredníctvom dodatku k existujúcej zmluve nahradiť zmluvnú stranu iným subjektom?
Podiel zaplatenej dane vo vzťahu k povinnosti vykonať verejné obstarávanie
3.4.2013
Mgr. Veronika Tóthová
Oznámenie o dobrovoľnej transparentnosti ex ante
25.2.2013
Mgr. Veronika Tóthová
Príklad z praxe sa zaoberá možnosťou využitia oznámenia o dobrovoľnej transparentnosti ex ante a jeho významom.
Súkromné školy a verejné obstarávanie
17.3.2011
JUDr. Martina Palušková
Je súkromné školské zariadenie, ktorého zriaďovateľom je občianske združenie a ktoré má právnu subjektivitu v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní povinné vykonávať verejné obstarávanie na účtovnícke služby alebo si môže vybrať firmu, ktorá jej bude poskytovať tieto služby bez verejného obstarávania?
Nezákonné vylúčenie z verejného obstarávania a náhrada škody
22.7.2024
Alexandra Močárová
Poskytnutie dotácie a podstatná zmena zákazky
30.5.2024
Alexandra Močárová
Zlá referencia od verejného obstarávateľa a poškodenie dobrého mena dodávateľa
11.10.2023
Simon Čačaný
Plnomocenstvo ako príloha k námietke na Úrad pre verejné obstarávanie
24.8.2023
Alexandra Močárová
Rozšírenie predmetu zákazky a dodatočné práce
11.5.2023
Alexandra Močárová
Zadanie zákazky výlučne dobrovoľníckym organizáciám
24.2.2023
Mgr. Adam Mikuš
Sociálne asistenčné služby za náklady vs. transparentná súťaž vo verejnom obstarávaní
22.11.2022
Mgr. Adam Mikuš
Vylúčenie uchádzača a úverový prísľub banky
1.4.2022
Mgr. Vladimír Fujak
Zadávanie zákaziek dobrovoľníckym združeniam v oblasti zdravotníckej prepravy bez verejného obstarávania
22.3.2022
Mgr. Helena Laposová
Ukladanie pokút a rozčlenenie predmetu zákazky na viaceré postupy verejného obstarávania
29.10.2021
Mgr. Helena Laposová
Vyhradenie účasti vo verejnom obstarávaní ohľadne stavebných prác len chráneným dielňam
22.9.2021
Mgr. Helena Laposová
Protokol o výsledku kontroly ÚVO a korekcia pri finančných príspevkoch z ESF
9.9.2021
Mgr. Helena Laposová
Národná futbalová federácia vs. verejné obstarávanie služieb
18.3.2021
JUDr. Adriána Kováčová
Sprístupnenie informácii združenia pri zápise do zoznamu podnikateľov
25.11.2020
Mgr. Monika Ivanová
Ponuka vo verejnom obstarávaní s hodnotou 0 Eur
23.9.2020
Mgr. Monika Ivanová
Najvyšší súd SR z 27.9.2018 - Charakter lehoty pri podaní námietok vo verejnom obstarávaní
9.10.2019
Mgr. Miroslava Kušníriková
Súdny dvor Európskej únie z 21.12.2011 - K dodržiavaniu pravidiel verejného obstarávania pri poskytnutí dotácie
17.4.2019
Mgr. Monika Ivanová
Najvyšší súd SR z 21.3.2018 - K porušeniu pravidiel vo verejnom obstarávaní
13.3.2019
JUDr. Dagmar Pagáčová
Najvyšší súd SR z 18.4.2018 - K pojmu možnosť vyzvať
20.2.2019
JUDr. Dagmar Pagáčová
Najvyšší súd SR z 19.6.2018 - K preskúmaniu protokolu o dodržiavaní pravidiel verejného obstarávania
12.12.2018
Bc. Michal Jurčo
Najvyšší súd SR z 15.12.2011 - K nejednoznačným podmienkam verejnej súťaže
14.2.2018
JUDr. Katarína Kováčiková
Najvyšší súd SR z 4.11.2015 - K právu účasti chránenej dielne alebo pracoviska na verejnom obstarávaní
28.4.2016
Mgr. Miriama Draškovičová
Najvyšší súd SR z 19.7.2013 - Inštitút priameho rokovacieho konania
18.11.2015
Mgr. Miriama Draškovičová
Najvyšší súd SR z 15.1.2013 - K skúmaniu dôvodov neobvykle nízkej ceny
24.3.2015
Bc. Michaela Uhrinová
Súdny dvor Európskej únie z 18.12.2014 - K vylúčeniu účasti na verejnom obstarávaní pre hospodársky subjekt, ktorý sa dopustil porušenia práva hospodárskej súťaže
9.2.2015
Mgr. Miriama Draškovičová
Súdny dvor Európskej únie z 18.9.2014 - Slobodné poskytovanie služieb vs. vnútroštátna právna úprava minimálnej mzdy podľa sídla subdodávateľa
23.9.2014
Mgr. Miriama Draškovičová
Najvyšší súd SR z 1.7.2014 - Povinnosť vrátiť poskytnutý nenávratný finančný príspevok z dôvodu porušenia zmluvných povinností ako sankcia súkromnoprávneho charakteru
16.9.2014
Mgr. Miriama Draškovičová
Súdny dvor Európskej únie z 10.7.2014 - Verejné zákazky na práce –Záväzok prenajať budovy, ktoré ešte neboli postavené
16.9.2014
Mgr. Miriama Draškovičová
Súdny dvor Európskej únie z 10.10.2013 - Zásada rovnosti zaobchádzania - Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania
5.5.2014
Mgr. Matej Trnavský
Najvyšší súd SR z 4.5.2010 - Zásada nediskriminácie a transparentnosť vo verejnom obstarávaní
5.5.2014
Mgr. Matej Trnavský
V tejto časti sa nenachádza žiadny relevantný obsah.
Obsah je prístupný len pre registrovaných používateľov. Prosím prihláste sa, alebo ak ešte nie ste registrovaný, registrujte sa.
Obsah je prístupný len pre registrovaných používateľov. Prosím prihláste sa, alebo ak ešte nie ste registrovaný, registrujte sa.